پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛ چرا IBM یکی از اخلاقی ترین شرکتهای جهان شد

گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در گزارشی انتخاب شرکت IBM بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکتهای جهان را بر اساس گزارش عملکردی که این شرکت منتشر نموده، بررسی نموده است.
به گزارش روش سئو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، نوشته پیش رو گزارشی است که شرکت آی بی ام (IBM) به دنبال انتخاب خود بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکتهای جهان در دو سال متوالی منتشر نموده است. آی بی ام در این گزارش به برخی اقدامات در جهت تحقق ارزش های اخلاقی و همینطور اصول و ارزش های خود اشاره می کند و این انتخاب را مرهون سیاست های در پیش گرفته خود می داند. این نوشتار صرف نظر از صحت یا عدم صحت ادعاهای این شرکت در مورد خود، می تواند برای شرکت ها بخصوص در حوزه فناوری و فضای مجازی قابل استفاده باشد و بنابراین منتشر می شود. آی بی ام برای دومین سال متوالی توسط مؤسسه اتیسفیر بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکتهای جهان ارائه شد. مؤسسه اتیسفیر، سازمانی است که فعالیتهای آن مختص تعریف و پیشبرد استانداردهای شیوه های اخلاقی کسب و کار در سرتاسر جهان است. امروزه، دولت ها، مشاغل و افراد، بیشتر از هر زمانی دیگر، اخلاق مداری شرکت ها در نحوه انجام کارشان را مورد ارزیابی قرار می دهند. با عنایت به اهمیت روزافزون اخلاقیات در تجارت، شرکت آی بی ام (IBM) لیستی از شرکت هایی را مشخص می کند که بر کسب و کارها و جوامع در سرتاسر جهان اثرات مثبت می گذارند و با شرکای تجاری و مشتریان خود به صورت دائم و یکپارچه برای انجام امور اخلاقی تلاش می کنند. اخیراً شرکت آی بی ام به کمک شرکت «مورنینگ کانسالت» مطالعه ای انجام داد که بیشتر از ۷۰۰۰ نفر در ۱۴ کشور جهان در آن شرکت کردند. در این مطالعه از افراد خواسته شد ارزش درک شده توسط مشاغل را در زمینه بهبود نیروی کار، پایداری محیط زیست و جامعه مدنی رتبه بندی کنند. تحقیقات نشان داد که ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان در سرتاسر جهان بر این مورد تاکید داشتند که شرکت ها وظیفه دارند کارمندان، محیط و جامعه را به اندازه اهمیت عرضه سود به سهامداران، در اولویت قرار دهند. بنابراین است که آی بی ام بیشتر از یک قرن، تلاش در جلب و حفظ اعتماد همه ذی نفعان شامل مشتریان، شرکا، کارمندان و مردم در جامعه هدف خود در سرتاسر دنیا دارد. اساس فلسفه کسب و کار این شرکت تعهد بلندمدت به یکپارچگی است و همواره این تعهد را در تعاملاتش با ذی نفعان رعایت می کند. رویکرد آی بی ام اهمیت به محیط زیست در تولید و عرضه محصولات و عملیات، پایداری زنجیره تأمین جهانی، حکمرانی، اخلاق و چگونگی معرفی فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی در تمام جهان است. بر اساس همین اعتماد است که ۹۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا، برای مدیریت اطلاعات خود به آی بی ام تکیه می کنند. بعنوان مثال آی بی ام در سال ۲۰۱۸، ۲۵.۸ میلیارد دلار در شبکه جهانی متشکل از بیشتر از ۱۳۰۰۰ تأمین کننده هزینه کرد تا فرصتی را برای ارتقای ارزش هایش و کمک به پیشرفت اقتصادی- اجتماعی فراهم آورد. این شرکت با تأمین کنندگان جهت تأمین نیازها و ارزیابی و انطباق با راهکارهای پایدار همکاری می کند و به مدت ۵۰ سال کوشیده است تا تنوع زنجیره تأمین را افزایش دهد. نیمی از ۱۰۰ تأمین کننده برتر این شرکت، گزارش مسئولیت اجتماعی خویش را هم منتشر نموده اند. آی بی ام از همان ابتدا، سیاست هایی را اتخاذ نموده است که مشارکت را ترویج دهد، با مردم با احترام رفتار کند و ارزش های آنان را بپذیرد. این میراث امروزه در همه ابعاد خصوصی و عمومی در این شرکت ادامه دارد. اصول صداقت و شفافیت IBM، بازتابی از یک دوره جدید اخلاقی است؛ دوره ای که فناوری به صورت فزاینده ای بر همه جنبه های جامعه از نحوه عرضه خدمات دولتی، نحوه خرید و سرگرمی، نحوه یادگیری کودکان و همینطور نحوه برخورد پزشکان با بیماران تاثیر می گذارد. بنابراین است که در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات، اهمیت به جنبه اخلاقی امور، بهترین رویکرد تجاری به حساب می آید. موفق ترین سازمان ها همیشه بر ارزش ها و اهداف تمرکز می کنند تا تفکر بلندمدت خویش را به سمت تبدیل دنیا به مکانی بهتر هدایت کنند. آی بی ام برای بیشتر از یک قرن، این رویکرد را داشته است و با ظهور فناوری های نوین و تحول جامعه، همچنان این تفکر پابرجا باقی مانده است.

منبع: