نیروی فضایی آمریكا: روسیه دسترسی اوکراین به جی پی اس را مختل می کند

برپایه گزارشی از ان بی سی (NBC) یکی دیگر از زیرساخت های فضایی اوکراین مورد حمله قرار گرفته است و احتمال قطع شدن دسترسی اوکراین به جی پی اس وجود دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، در این گزارش به نقل از نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا آمده است که مسدودکننده های نیروهای روسیه که اوکراین را محاصره کرده اند درحال هدف قرار دادن ماهواره های سامانه موقعیت یاب جهانی(جی پی اس) هستند که برای ناوبری، نقشه برداری و سایر اهداف مورد استفاده قرار می گیرند.
ژنرال “دیوید تامپسون”(David Thompson)، معاون بخش عملیات های فضایی در نیروی فضایی آمریکا روز دوشنبه(۱۱ آوریل) به ان بی سی اظهار داشت: شاید اوکراین قادر به استفاده از جی پی اس نباشد چونکه مسدود کننده ها از رسیدن هرگونه سیگنال قابل استفاده به اوکراین جلوگیری می کنند.
تامپسون اضافه کرد: مطمئنا روسها ارزش و اهمیت جی پی اس را درک می کنند و تلاش می کنند از استفاده سایرین جلوگیری نمایند.
وی تصریح کرد که روسیه به صورت مستقیم به هیچ ماهواره ای در مدار حمله نکرده اما نیروی فضایی مراقب چنین احتمالاتی است.
تامپسون می گوید: به صورت خاص، روسیه سیستم های ماهواره ای “Navstar” را هدف قرار می دهد که توسط ایالات متحده استفاده می شود و در اختیار خیلی از کشورهای جهان قرار می گیرد.
“Navstar” شبکه ای از ماهواره های ایالات متحده است که خدمات جی پی اس عرضه می دهد. از داده های آن برای ناوبری توسط نظامیان و غیرنظامیان استفاده می شود.
روسیه سیستم مستقل خود به نام “GLONASS” را دارد. اروپا و چین هم سیستم هایی با نام “Galileo” و “Beidou” دارند.
Navstar” از ۲۴ ماهواره اصلی که هر کدام زمین را هر ۱۲ ساعت یک مرتبه دور می زنند، استفاده می نماید. این سیستم با ارسال سیگنال های هماهنگ شده برای کاربران حاضر در زمین کار می کند. از آنجائیکه ماهواره ها در جهات مختلف حرکت می کنند، کاربران سیگنال ها را با اختلاف زمانی کمی دریافت می کنند. زمانی که چهار مورد از ماهواره ها در دسترس هستند، دریافت کنندگان سیگنال جی پی اس می توانند از سیگنال هایشان برای محاسبه مکان کاربر استفاده کنند.
اتصال اوکراین به اینترنت هم در نتیجه حمله روسیه با مشکل روبرو شده است. شرکت فضایی اسپیس ایکس به درخواست اوکراین، هزاران پایانه استارلینک را به این کشور ارسال کرده است تا مجموعه ای مستقل از زیرساخت ها را ایجاد نماید.
اوایل ماه مارس، ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس اعلام نمود که سیگنال های استارلینک هم مختل شده اند با این وجود شرکت او درحال سازگار شدن با این مورد است.

منبع: