کشف اولین رد پای میکروپلاستیک ها در ریه انسان!

روش سئو: پژوهشگران انگلیسی برای اولین بار، نمونه هایی از میکروپلاستیک را در ریه انسان شناسایی کرده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ان پی آر، پژوهشگران انگلیسی می گویند که برای اولین بار، میکروپلاستیک ها یا تکه های ریز زباله های پلاستیکی را که ناشی از دفع زباله های صنعتی هستند، در عمق ریه انسان های زنده پیدا کرده اند.
پژوهشی که در “دانشکده پزشکی هال یورک” (HYMS) انگلستان انجام شده، اولین پژوهشی است که پلاستیک ها را در ریه افراد زنده شناسایی می کند. این پلاستیک ها پیش تر در خون و مدفوع انسان و همین طور در اعماق اقیانوس یافت شده اند.
“لورا سادوفسکی” (Laura Sadofsky)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: میکروپلاستیک ها پیش تر در نمونه های کالبدشکافی شده جسد انسان یافت شده بودند. ما انتظار نداشتیم بیشترین تعداد این ذرات را در ریه ها پیدا نماییم یا ذراتی را به این اندازه ببینیم.
وی ادامه داد: این شگفت آور است برای اینکه راه های هوایی در قسمت های پایین تر ریه ها، کوچک تر هستند و انتظار می رفت که ذراتی به این اندازه قبل از وارد شدن به عمق ریه ها، به دام بیفتند.
پژوهشگران در این پروژه، نمونه هایی از بافت ریه بیماران را بعنوان قسمتی از مراقبت های پزشکی معمول آنها جمع آوری کردند. آنها ۱۲ نوع میکروپلاستیک را شناسایی نمودند که بطور معمول در بطری ها، بسته بندی ها، لباس ها، ریسمان ها و سایر محصولات تولیدشده یافت می شوند.
این پژوهش بر یک نگرانی فزاینده در مورد خطراتی اشاره می کند که می توانند بلعیدن و استنشاق میکروپلاستیک ها را شامل شوند.
جهان سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می کند و حدود ۸۰ درصد آن به محل های دفن زباله و سایر بخش های محیط زیست می رسد. میکروپلاستیک ها می توانند بین ۱۰ نانومتر تا پنج میلی متر قطر داشته باشند. این ذرات ریز را می توان در هوا، آب لوله کشی یا بطری و همین طور در دریا یا خاک یافت.
پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، پلاستیک ها را در نمونه های مدفوع پیدا کرد. پژوهش دیگری که بتازگی به چاپ رسید نیز ذرات پلاستیکی را در خون انسان شناسایی کرد.
این پژوهش، در مجله “Science of the Total Environment” به چاپ رسید.

منبع: