درمان پارکینسون با کمک باکتری های مهندسی شده

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، توانایی باکتری های مهندسی شده را در دارورسانی موثر و درمان بیماری پارکینسون نشان داده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی، پتانسیل باکتری های دستکاری شده ژنتیکی را برای درمان موثر بیماری پارکینسون نشان داده است. پژوهشگران، نوعی باکتری به وجود آورده اند که می تواند منبع ثابتی از دارو را در روده بیمار تولید نماید و آزمایش های حیوانی، بی خطر و مؤثر بودن آنرا نشان داده اند.
مهندسی کردن باکتری بعنوان یک درمان پزشکی، ایده جدیدی نیست. سال هاست که دانشمندان، روش هایی را برای تغییر دادن باکتری ها آزمایش کرده اند تا نیازهای ما را برآورده کنند؛ از باکتری های مهندسی شده برای خوردن آمونیاک اضافی بدن انسان گرفته تا استفاده از باکتری ها در شکار کردن سلول های سرطان روده بزرگ.
قبل از این که چنین ایده ای برای کاربردهای بالینی اصلی آماده شود، باید بر برخی از موانع غلبه کرد. ارائه دوزهای کنترل شده دارو بوسیله تجویز قرص برای بیمار، یک ایده دیگر است اما محدود کردن رشد میکروب های زنده مهندسی شده برای تولید همان مولکول های درمانی در روده انسان، یک چالش کاملا متفاوت بشمار می رود.
دانشمندان در این پژوهش، گامی رو به جلو در مهندسی کردن یک سویه جدید از باکتری “اشریشیا کلی”(E.coli) برداشته اند که برای تولید مداوم یک داروی بیماری پارکینسون موسوم به “L-DOPA” ابداع شده است.
“L-DOPA”، مولکولی است که بعنوان پیش ساز دوپامین عمل می کند و برای چندین دهه، یک درمان استاندارد و طلایی برای بیماران پارکینسون بوده است. پزشکان دریافته اند که بیماران بعد از حدود پنج سال درمان با L-DOPA، اغلب به عوارض جانبی موسوم به “دیسکینزی”(Dyskinesia) گرفتار می شوند. تصور می شود که این عوارض جانبی، به عدم وجود منبع مداوم دارو در مغز مربوط باشد.
پژوهشگران برای حل این مشکل، به بررسی این مساله پرداختند که آیا باکتری های تولیدکننده L-DOPA در روده می توانند به دارورسانی مداوم به مغز کمک کنند یا خیر. “پیوش پادی”(Piyush Padhi)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: باکتری های مهندسی شده، مولکولی به نام “تیروزین”(Tyrosine) را می خورند و L-DOPA را منتشر می کنند.
وی ادامه داد: ما بعد از چندین بار تکرار و بهبود دارورسانی مبتنی بر میکروبیوم روده، یک باکتری پروبیوتیک سالم برای روده به وجود آورده ایم که می تواند سطوح پایداری از L-DOPA را تولید کند؛ بطوریکه می توان آنرا برای رساندن دوز مورد نیاز به هر بیمار تنظیم کرد.
چندین پژوهش صورت گرفته روی موش ها نشان داد که باکتری های مهندسی شده، تراکم ثابتی از L-DOPA را در خون ایجاد می کنند. سپس، آزمایش های صورت گرفته روی مدلهای حیوانی بیماری پارکینسون نشان داد که این درمان به بهبود عملکردهای حرکتی و شناختی می انجامد و نشان میدهد که باکتری های مهندسی شده، حجم مؤثری از دارو را برای درمان تولید می کنند.
همچنین، پژوهشگران ادعا می کنند که سطوح L-DOPA تولیدشده توسط این باکتری را می توان به خوبی کنترل کرد. این کار را می توان با محدود کردن دوزهای روزانه باکتری در کپسول یا تعدیل مصرف قندی به نام “رامنوز”(Rhamnose) انجام داد. باکتری ها به این قند کمیاب نیاز دارند تا به کار خود ادامه دهند و L-DOPA را تولید کنند.
“آنومانتا کانتاسامی”(Anumantha Kanthasamy)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت که این گروه پژوهشی درحال کار کردن روی سازگاری این روش با درمان بیماریهای دیگری هستند که به دوزهای اندازه گیری شده داروها نیاز دارند. گام بعدی، بهینه سازی باکتری های مهندسی شده است برای اینکه این پژوهش، به آزمایش های انسانی نمی پردازد.
وی ادامه داد: ما امیدواریم که روش دارورسانی مداوم مبتنی بر L-DOPA، پیشروی دیسکینزی را محدود کند. ما هم اکنون درحال بررسی کاربرد این روش در ارائه درمان هایی برای سایر بیماریها مانند بیماری آلزایمر و افسردگی هستیم و اهتمام داریم تأیید “سازمان غذا و داروی آمریکا”(FDA) را برای آزمایش بالینی این روش جدید درمانی به دست بیاوریم.