دقیق ترین شبیه سازی از جهان آغازین

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه ˮهارواردˮ و موسسه ˮماکس پلانکˮ، دقیق ترین شبیه سازی از جهان اولیه را توسعه داده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ما چگونه به وجود آمدیم؟ کیهان چگونه خلق شده است؟ این ها سوالاتی هستند که اخترفیزیکدانان سالها در مورد آنها اندیشیده اند و آنها را بررسی نموده اند.
حالا برمبنای یک بیانیه مطبوعاتی از موسسه فناوری ماساچوست که بتازگی انتشار یافته است، دانشمندان این موسسه به همراه محققانی از دانشگاه “هاروارد” و موسسه اخترفیزیک “ماکس پلانک”، دیدگاه دقیقی را از چگونگی گسترش جهان بعد از انفجار بزرگ(مه بانگ) ارائه کرده اند.
آنها شبیه سازی جدید خودرا به نام الهه سپیده دم در باور مردمان تمدن “اتروسک” موسوم به “تسان”(Thesan) نام گذاری کرده اند و این شبیه سازی برای بازسازی دوره “بازیونیده شدن” کیهان طراحی شده است که اغلب اخترفیزیکدانان را گیج کرده است.
اِتروسک تمدنی است که از حدود سال ۷۰۰ قبل از میلاد تا میانه های سده اول قبل از میلاد در شبه جزیره ایتالیا دوام داشت و همزمان با شکوفایی امپراطوری روم ناپدید گردید.
در کیهان شناسی مه بانگ، بازیونیده شدن نام فرآیندی است که طی آن ماده بعد از دوران تاریکی، مجدداً یونیزه شد و دومین گذار فاز اصلی گاز در جهان است. از آنجائیکه بیشتر ماده باریونی به شکل هیدروژن است، به طور معمول این پروسه به بازیونیده شدن گاز هیدروژن اشاره دارد. هلیمِ اولین نیز گرفتار همین گذار فاز شد، هر چند گذار فاز آن در نقطه دیگری از تاریخ جهان که “بازیونیده شدن هلیم” نام دارد، صورت گرفت.
سوالات دیرینه
این شبیه سازی برای پاسخ به سؤالات دیرینه در مورد جهان ما همچون این که نور در کیهان اولیه چقدر می توانسته حرکت نماید و کدام کهکشان ها مسئول بازیونیده شدن هستند، استفاده می شود.
“آرون اسمیت” عضو ناسا و موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضایی MIT می گوید: “تسان” بعنوان پلی برای اتصال به جهان آغازین عمل می کند. این شبیه سازی بعنوان یک همتای ایده آل برای تأسیسات رصدی آتی که می خواهند اساساً درک ما از کیهان را تغییر دهند، در نظر گرفته شده است.
این پروژه با مدلی از شکل گیری کهکشان ها که قبلاً توسط پژوهشگران طراحی شده بود به نام “Illustris-TNG” شروع شد که نشان داده شده که خواص و جمعیت کهکشان های درحال تکامل را به شکل دقیق شبیه سازی می کند. سپس تیم ها کد جدیدی را در نظر گرفتند که نحوه تعامل نور کهکشان ها و ستاره ها با گاز اطراف را نشان میدهد و این که چگونه گاز را بازیونیده می کند.
“راهول کانان” از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان اظهار داشت: “تسان” چگونگی تعامل نور نخستین کهکشان ها با گاز اطراف را در طول اولین یک میلیارد سال از عمر کیهان دنبال می کند و این که چگونه جهان از حالت خنثی به بازیونیده تبدیل گشته است. بدین سان ما بطور خودکار، پروسه بازیونیده شدن را آشکارا مشاهده می نماییم.
دقیق ترین نما از بازیونیده شدن کیهان
نتیجه نهایی این پروژه، یک شبیه سازی است که جزئی ترین و دقیق ترین نما از بازیونیده شدن کیهان را در بزرگترین حجم فضا نسبت به هر شبیه سازی قبلی ارائه می دهد. امروزه مدلهای شبیه سازی زیادی وجود دارد، اما آنها یا در فواصل گسترده اما با وضوح پایین مدل سازی می کنند یا شبیه سازی های دقیق تری را ارائه می کنند که حجم زیادی از فضا را در بر نمی گیرد.
“مارک وگلزبرگر” دانشیار فیزیک در MIT می گوید: ما درحال پل زدن میان این دو رویکرد هستیم که هم حجم زیادی را پوشش دهیم و هم وضوح بالایی را ارائه نماییم.
شبیه سازی نهایی، یک کلیپ مسحورکننده است که تماشای آن حتی اگر یک اخترفیزیکدان نباشید نیز خیره کننده و سرگرم کننده است.
این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society انتشار یافته است.