چالش ۳۰ هزار دلاری ناسا برای یافتن حیات در مریخ

به گزارش روش سئو ناسا مسابقه ای برای عرضه بهترین راه تجزیه و تحلیل داده های مریخ برگزار می نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، ناسا و پلت فرم جمع سپاری “HeroX” چالشی ۳۰ هزار دلاری برای یافتن راه هایی بهتر برای تجزیه و تحلیل داده های در ارتباط با حیات باستانی در مریخ راه اندازی کرده اند. آخرین فرصت ارسال آثار ۱۸ آوریل است و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این چالش می توانید به صفحه “HeroX” رجوع کنید.
هدف از برگزاری این چالش ساخت ابزاری برای تجزیه و تحلیل خودکار داده هایی است که از طیف سنج های روی مریخ نوردهای استقامت و کنجکاوی به دست می آیند. طیف سنج های این مریخ نوردها برای تجزیه و تحلیل ترکیبات سنگ ها و جستجو برای عناصری مثل مولکول های آلی مورد استفاده قرار می گیرند. این مولکول ها در بعضی شرایط می توانند عناصر سازنده حیات باشند.
از آن جا که سطح مریخ در گذشته دارای آب بوده است، احتمال آن که این سیاره میزبان حیات باستانی بوده باشد، وجود دارد. با این وجود نمی توان با قطعیت اظهار داشت که آیا این حیات وجود داشته و آیا تا زمان حال ادامه یافته است یا خیر. اما همه ی این احتمالات به قدری قابل توجه هستند که ناسا و آژانس فضایی اروپا درحال کار بر روی ماموریتی برای بازگرداندن نمونه های مریخ به زمین هستند تا بتوان نمونه های دست نخورده مریخ را در زمین مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
مهندسان روز به روز بیشتر تلاش می کنند تا به وسیله فضاپیماها جالب ترین داده ها را قبل از ارسال به زمین برگزینند چونکه کانال های ارتباطات فضا به زمین پهنای باند محدودی دارد.
“HeroX” ضمن اشاره به مشکلاتی که دانشمندان هنگام کار در مریخ با آنها مواجهند، در صفحه در ارتباط با چالش نوشت: ارتباط مریخ نوردها و زمین به شدت محدود شده است، نرخ ارسال داده ها محدود و بازه زمانی ارتباط روزانه کوتاه است. زمانی که دانشمندان داده های نمونه را از مریخ نورد دریافت می کنند باید به سرعت آنها را بررسی نمایند و استنتاج های دشوار در مورد ترکیب شیمیایی آنها انجام دهند تا بتوان عملیات های بعدی را اولویت بندی کرد و این دستورالعمل ها را به مریخ نورد فرستاد.
“HeroX” می گوید که رقابت کنندگان باید مدل هایی ایجاد کنند که به وسیله آن بتوان “خانواده ” ترکیبات شیمیایی را در تجزیه و تحلیل گازهای آزاد شده از یک ماده هنگام گرم شدن تشخیص داد.
روش های برنده امکان دارد برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مریخ و حتی طراحی تجهیزات برای مأموریت های آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
“HeroX” تصریح کرد که این پلت فرم می خواهد جوامع زیادی را همچون زمین شناسان سیاره ای، شیمی دانان تجزیه و دانشمندان داده با نتایج درگیر کند.
به نقل از “HeroX”، راهکارهای این چالش مقرر است نقطه آغازی برای ادامه تحقیقات و توسعه آنها باشد. سازمان دهندگان این چالش قصد دارند بعد از رقابت این داده ها را با هدف بهبود بیشتر به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.