یک بازی ویدئویی که می تواند جایگزین فیزیوتراپی شود!

به گزارش روش سئو پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده اند که یک بازی ویدئویی می تواند به توانبخشی آسان و کم هزینه بعد از سکته مغزی کمک نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک آزمایش جدید که در “دانشگاه میزوری”(University of Missouri) انجام شده، نشان داده است که درمان با یک بازی ویدئویی خاص می تواند به اندازه روش های سنتی توانبخشی در بیمارانی که سکته کرده اند، موثر باشد. همچنین، این آزمایش نشان داد که این روش درمانی جدید، نیاز برای مراجعه حضوری به درمانگر را تا ۸۰ درصد می کاهد.
توانبخشی سکته مغزی اغلب تلفیقی از مداخلات رفتاری و حرکتی را شامل می شود که به ملاقات حضوری با درمانگران نیاز دارد. زمانبر ترین بخش از کار بیمار با یک درمانگر، اغلب آنچه را که بعنوان “درمان حرکت ناشی از محدودیت”(CI therapy) شناخته می شود، در بر دارد که شامل همکاری نزدیک با یک فیزیوتراپیست برای بهبود عملکرد اندام فوقانی است.
“ریچل پروفیت”(Rachel Proffitt)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: من بعنوان یک درمانگر، بیمارانی را دیده ام که باید بیش از یک ساعت رانندگی کنند تا به مرکز درمانی برسند. آنها باید سه یا چهار روز در هفته به مرکز درمانی مراجعه کنند تا توانبخشی برای آنها صورت گیرد. این کار در هر جلسه، بین سه تا چهار ساعت از زمان آنها را اشغال می کند و درمانگر باید همه این زمان را در کنار آنها باشد.
استفاده از بازی های ویدئویی بعنوان نوعی درمان فیزیکی، ایده جدیدی نیست اما این پژوهش، کارآیی درمان با بازی ویدئویی را با درمان حضوری مقایسه می کند. بیش از صد نفر برای این آزمایش انتخاب شدند که بیش از شش ماه از سکته مغزی هر یک از آنها گذشته بود و از محدودیت های خفیف تا متوسط اندام فوقانی رنج می بردند.
پژوهشگران از یک بازی ویدئویی به نام “ریکاوری رپیدز”(Recovery Rapids) استفاده کردند که چندین سال پیش ساخته شد تا همان حرکت اندام فوقانی را که فیزیوتراپیست ها طی درمان بر آن متمرکز می شوند، هدف قرار دهد.
پروفیت افزود: بیمار طی این بازی، عملا در یک قایق کایاک قرار می گیرد و در صورتیکه از رودخانه پایین می رود، حرکات بازو مانند پارو زدن، جمع آوری زباله ها، تاب خوردن از سمتی به سمت دیگر، هدایت قایق و رسیدن به قسمت بالا برای پاک کردن تارهای عنکبوت و خفاش ها را انجام می دهد. این بازی، تمرین ها را به کاری سرگرم کننده تبدیل می کند. با پیشرفت بیماران، چالش ها مشکل تر می شوند و ما شرکت کنندگان را با پزشکی ازراه دور بررسی می نماییم تا اهداف را تنظیم نماییم، بازخورد ارائه دهیم و درباره کارهای روزانه ای که می خواهند بعد از بهبودی از سر بگیرند، صحبت نماییم.
این آزمایش در نهایت نشان داد که بیماران با پروتکل بازی ویدیویی، موفقیتی مشابه بیماران گروه کنترل شده تجربه کردند که درمان حرکت ناشی از محدودیت را پشت سر گذاشته بودند. برنامه درمانی مبتنی بر بازی ویدیویی، نه فقط نیاز بیماران را به چندین بار مراجعه در هفته برای ملاقات با درمانگران برطرف کرد، بلکه به این معنا بود که بقیه مداخلات رفتاردرمانی را می توان بطور موثر بواسطه پزشکی ازراه دور انجام داد.
این آزمایش، نتایج درمانی موفقی را ارائه داد که تنها با بهره گیری از یک پنجم زمان مورد نیاز درمانگران برای درمان حرکت ناشی از محدودیت انجام می شود. پروفیت اظهار داشت: این روش به صرفه جویی در زمان و پول و همچنین، تکمیل درمان بیماران کمک می نماید و به درمانگران امکان می دهد تا با تعداد بیشتری از بیماران کار کنند.
وی ادامه داد: با این روش جدید بازی در خانه، هزینه های بیمار و زمان مورد نیاز درمانگر را کاهش می دهیم و در عین حال، راحتی بیمار و نتایج کلی سلامتی را بهبود می بخشیم؛ بدین سبب این یک بازی دو سر برد است. با صرفه جویی در زمان برای درمانگران، می توانیم به بیماران بیشتری خدمت نماییم و تأثیر گسترده تری بر جوامع خود بگذاریم.
این پژوهش، در مجله “eClinicalMedicine” به چاپ رسید.