ناسا: به همکاری با روسیه در فضا ادامه می دهیم

ناسا با اشاره به اعمال تحریم های جدید توسط دولت ایالات متحده آمریکا بر روسیه اعلام نمود که فعالیت ها در ایستگاه فضایی بین المللی طبق روال همیشگی ادامه خواهد یافت.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، روسیه در روز ۲۴ فوریه(پنجم اسفند) با انجام چندین عملیات نظامی، حمله به اوکراین را شروع کرد.
جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز گذشته در یک سخرانی عمومی اعلام نمود که این اقدام که انتقادهای بین المللی را برانگیخته است تحریم های جدید و شدیدتری از طرف این کشور مقابل روسیه در پی خواهد داشت. با این وجود، با وجود تحریم های جدید و ادامه جنگ، سازمان فضایی آمریکا تاکید کرده که همکاری مدنی میان ایالات متحده و روسیه در فضا و خصوصاً در ایستگاه فضایی بین المللی ادامه خواهد داشت.
ناسا در اطلاعیه ای که جاشوآ فینچ(Joshua Finch) سخنگوی ناسا، آنرا به اسپیس ایمیل کرده است بیان کرد: ناسا همکاری خودرا با تمام شرکای بین المللی همچون شرکت فضایی دولتی روسکاسموس روسیه برای انجام عملیات ایمن در ایستگاه فضایی بین المللی، ادامه خواهد داد. قوانین نظارت بر صادرات نیز امکان ادامه همکاری فضایی غیرنظامی روسیه و آمریکا را می دهد. هیچ برنامه ای برای تغییر حمایت این آژانس از عملیات های درحال انجام در مدار و در ایستگاه های زمینی وجود ندارد.
بایدن در یک بیانیه عمومی و تلویزیونی اوایل روز گذشته درباره تحریم های جدید صحبت کرد و اظهار نمود که محدودیت های جدیدی در مورد صادرات به روسیه وجود خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ما تخمین می زنیم که بیش از نیمی از واردات فناوری های پیشرفته روسیه متوقف شود. این کار به توانایی آنها برای نوسازی ارتش شان ضربه ای وارد میکند و صنعت هوافضای آنها همچون برنامه های فضایی این کشور تنزل پیدا خواهدنمود.
در بیانیه ی بایدن، بطور مستقیم به ناسا و همکاری آن با روسیه در فضا یا ایستگاه فضایی اشاره نشده است.

سقوط کنترل نشده ی ایستگاه فضایی بر ایالات متحده یا اروپا!
با این وجود “دیمیتری روگوزین”(Dmitry Rogozin)، مدیر آژانس فضایی روسیه بعد از سخنرانی های بایدن توییت هایی منتشر نمود.
روگوزین در توییتی نوشت: آیا می خواهید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین المللی را نابود کنید؟ اگر همکاری با ما را متوقف کنید چه کسی از سقوط کنترل نشده ی ایستگاه فضایی بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ گزینه سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می خواهید آنها را با چنین چشم اندازی تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی کند بدین سبب همه ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده اید؟
با این حال، به رغم بیانیه های آنلاین روگوزین، بیانیه ی ناسا که بعد از آن و اواخر شب گذشته منتشر گردید نشان میدهد که دست کم فعلا تحریم های جدید اختلالی در همکاریهای بین المللی خارج از زمین ایجاد نخواهد کرد.
علاوه بر ناسا، “اسکات پیس”(Scott Pace)، مدیر اجرائی شورای فضایی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام نمود که ایستگاه فضایی بین المللی از کشمکش های سیاسی تا حد زیادی به دور خواهد ماند.
او با اعلان اینکه جدایی از روسیه قابل تصور است و این مساله ایستگاه فضایی را به خطر خواهد انداخت اما این در سطح قطع روابط دیپلماتیک خواهد بود.
وی اضافه کرد: این آخرین راهکار خواهد بود و من فکر نمی کنم چنین اتفاقی رخ دهد مگر آن که رویارویی نظامی گسترده تری اتفاق بیفتد.
در حال حاضر چهار آمریکایی، دو روس و یک آلمانی در ایستگاه فضایی بین المللی که در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری در مدار زمین قرار دارد، حضور دارند. ۱۵ کشور در نگهداری از این ایستگاه همکاری می کنند. قسمتی از آنرا روسکاسموس و بخش دیگر را ناسا و همتایانش در کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا اداره می کنند این در حالیست که این ایستگاه از نظر هدایت، ناوبری و مانورها به بخش روسی متکی است.
کنگره ایالات متحده آمریکا قبل از این در تحریم ها، ایستگاه فضایی را مستثنی دانسته بود و ناسا تا این اواخر برای ارسال فضانوردانش به فضا و بازگرداندن آنها به روسکاسموس وابسته بود.
به رغم تشدید تنش ها، خدمه این ایستگاه از هر دو کشور در کمال آرامش با هم کار کرده اند.
در سال ۲۰۱۵ نیز بعد از آن که آمریکا به دنبال استقرار نیروهای روسیه در پشتیبانی از جدایی طلبان اوکراین این کشور را تحریم کرد، روسکاسموس اعلام نمود که ماژول خودرا در سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی جدا می کند و ایستگاه فضایی مستقل روسیه را می سازد اما از آن زمان تا حالا از این موضع عقب نشینی کرده است.