رد پای لطمه های مغزی در ایجاد زوال شناختی

روش سئو: پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند لطمه های مغزی ممکنست به ضایعات در رابطه با زوال شناختی(Cognitive Decline-Linked Lesions) منجر شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، با بالا رفتن سن، ضایعات کوچکی در نواحی ماده سفید مغز که پیام هایی را بین نورون های ما حمل می کنند، ظاهر می شوند. این ضایعات می توانند به ماده سفید لطمه رسانده و به نقص شناختی منجر شود. پژوهشگران موسسه فناوری استیونز آمریکا در مطاله اخیرشان هم اطلاعاتی در مورد محل این ضایعات و هم نحوه ایجاد آنها ارایه داده اند.
این مطالعه توسط “جوناس ویکنمیر”(Johannes Weickenmeier) استاد مهندسی مکانیک موسسه فناوری استیونز و همکارانش انجام شده است. هدف پژوهشگران از انجام این مطالعه این بود که نشان دهند مغز چیزی بیش از یک مدار عصبی که اساس شکل گیری افکار و خلق خاطرات است، می باشد.
آنها قصد داشتند بگویند مغز یک جسم فیزیکی است که مستعد لطمه های مکانیکی است.
ویکنمیر اظهار داشت: مغز در نواحی لطمه پذیر، مستعد استهلاک و لطمه دیدن است. به ویژه در مغز افراد سالخورده، ما بیشتر باید به بررسی خاصیت های زیست مکانیکی بپردازیم تا دریابیم که چگونه ممکنست برخی نواحی گرفتار مشکل و لطمه شوند. استهلاک(Wear and tear) یک لطمه طبیعی و گریزناپذیر است که در اثر فرسایش یا سالخوردگی و گذشت زمان پدید می آید.
این ضایعات(که بصورت لکه های سفید روشن در اسکن ام آر آی نشان داده می شوند و بعنوان افزایش شدت ماده سفید عمیق و پیرامون بطنی شناخته می شوند)، به خوبی درک نشده اند گرچه آنها رخدادی غیرمعمول نیستند و بیشتر افراد تا وقتی که به ۶۰ سالگی می رسند و با افزایش سن تعدادی از آنها را تجربه می کنند اما باز هم پژوهشگران بطور کامل آنها را درک نکرده اند. بگفته پژوهشگران هرچه میزان تجمع ضایعات بیشتر شود و سریع تر رشد کنند، افراد بیشتر مستعد لطمه های شناختی(از مشکلات حافظه گرفته تا اختلالات حرکتی) می شوند.
ویکنمیر و همکارانش طی این مطالعه به بررسی اسکن ام آر آی هشت فرد سالم پرداختند تا یک مدل کامپیوتری جداگانه از مغز هر فرد ایجاد کنند. پژوهشگران فشار روی دیواره های بطن و پوشش های پر از مایع در اعماق مغز را جهت بررسی امواج فشار نبض بوسیله مایع مغزی نخاعی افراد نقشه برداری کردند. فشار نبض تفاوت بین سیستول و دیاستول فشار خون است که بر حسب میلی متر جیوه(mmHg) اندازه گیری می شود. این نشان دهنده نیرویی است که قلب در هر بار انقباض بوجود می آورد.
آنها دریافتند که افزایش شدت(hyperintensities) در نزدیکی نواحی که بیشتر کشیده می شوند تا تغییرات فشار مایع مغزی نخاعی در گردش را اصلاح کنند، رخ می دهد. برای اینکه از آنجا که این مناطق در هنگام کشش، نازک می شوند، مایع مغزی نخاعی می تواند به مغز نشت کند و موجب ایجاد آسیب/ضایعه شود. ضایعه(Lesion) هرگونه لطمه غیرعادی یا تغییر در بافت یک اندام است که بطور معمول به دلیل بیماری یا لطمه ایجاد می شود.
ویکنمیر اظهار داشت: دیواره سلولی که بطن ها را می پوشاند به مرور زمان فرسوده می شود، مانند بالونی که بطور مکرر منفجر شده و سپس باد می شود و ما با بررسی تنش ها یا استرس ها می توانیم پیش بینی نماییم که این لطمه ها کجا رخ می دهد. این مدل توضیحی ساده و مبتنی بر فیزیک برای مکان این ضایعات ارائه می کند و نشان میدهد که بارهای مکانیکی(mechanical loads ) می توانند سهم عمده ای در شروع بیماری داشته باشند.
ویکنمیر امیدوار است در آینده بتواند از فناوری های پیشرفته ام آر آی که در موسسه فناوری استیونز توسعه یافته است برای مطالعه مستقیم حرکت دیواره بطن استفاده کنند. در آینده یافته های این مطالعه ممکنست امکان ایجاد درمان های جدیدی را برای درمان ضایعات فراهم آورد.
یافته های این مطالعه در مجله “Scientific Reports” منتشر گردید.

منبع: