توسعه سنسور پوشیدنی بی سیم بدون احتیاج به چسب و شارژ

سنسورهای پوشیدنی بر همه چیز از تعداد قدم ها گرفته تا ضربان قلب نظارت می کنند اما برای اندازه گیری ضعف در افراد مسن، بیماری های کشنده، اثربخشی داروها و عملکرد ورزشکاران حرفه ای احتیاج به دستگاههای پزشکی است اما حالا مهندسان نوع جدیدی از این حسگرها را ساخته اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از یورک آلرت، مهندسان دانشگاه آریزونا نوع جدیدی از سنسورهای پوشیدنی به نام “دستگاه بیوسیمبیوتیک” تولید کرده اند که مزایای جدیدی دارد.
این دستگاه ها را نه تنها میتوان به صورت سفارشی به وسیله ی چاپ سه بعدی و برپایه اسکن بدن افراد تولید کرد بلکه میتوان بدون احتیاج به شارژ برای مدت طولانی و مداوم از آنها بهره برد.
“فیلیپ گوتروف” (Philipp Gutruf)، سرپرست این پژوهش و استادیار مهندسی پزشکی یافته های خویش را روز گذشته در مجله “Science Advances” منتشر نموده است.
گوتروف می گوید: سنسوری مشابه آنچه ما ساخته ایم وجود ندارد. این دستگاه بدون احتیاج به شارژ به صورت مداوم کار می کند.
شخصی سازی این سنسور به آن امکان نظارت دقیق می دهد
سنسورهای پوشیدنی کنونی با محدودیت هایی مواجهند. برای مثال ساعتهای هوشمند نیازمند شارژ شدن هستند و با عنایت به قرارگیری روی مچ دست تنها قادر به جمع آوری میزان محدودی از داده ها هستند.
“گوتروف” و گروهش با اسکن سه بعدی بدن افراد که شامل ام آرآی، سی تی اسکن و تصاویر دقیق تلفن های هوشمند می شود قادرند با کمک چاپگر سه بعدی دستگاه هایی سفارشی که به بخش های مختلفی از بدن متصل می شوند، تولید کنند.
قابلیت شخصی سازی حسگرها به محققان امکان بررسی پارامترهای فیزیولوژیکی را می دهد که پیش این اندازه گیری آنها امکان پذیر نبوده است.
“تاکر استوارت”(Tucker Stuart)، نویسنده اول این مقاله می گوید: برای مثال اگر می خواهید دمای بدن را اندازه گیری کنید می توانید این سنسور را در ناحیه زیربغل قرار دهید. نحوه ی ساخت این دستگاه به ما امکان جمع آوری داده هایی را می دهد که با سنسورهای سنتی که روی مچ دست قرار می گرفتند ممکن نبود.
از آن جا که این دستگاه ها به صورت سفارشی ساخته می شوند از حساسیت بالایی برخوردار می باشند. “گوتروف” و گروهش توانایی این حسگرها در اندازه گیری دما و فشار هنگام پریدن، راه رفتن روی تردمیل و استفاده از دستگاه سیم کش آزمایش کردند. این دستگاه ها برای تشخیص تغییرات دمایی بدن افراد بسیار دقیق عمل کردند.
استفاده مداوم بی سیم بدون احتیاج به شارژر
“گوتروف” و گروهش نخستین کسانی نیستند که از حسگرها جهت بررسی سلامت و عملکرد بدن استفاده می نمایند با این وجود سنسورهای کنونی قادر به اندازه گیری مداوم این موارد نیستند یا نمی توانند نتایج دقیقی از نظر پزشکی فراهم نمایند.
بعضی از حسگرها مانند برچسب به پوست متصل می شوند اما این برچسب ها در طول زمان یا با عرق کردن از پوست جدا می شوند. حتی سنسورهای پوشیدنی پیچیده که به صورت بالینی برای ثبت نوار قلب مورد استفاده قرار می گیرند هم با چنین مشکلاتی روبه رو هستند. علاوه بر آن این حسگرها بی سیم نیستند که این مورد سبب ایجاد محدودیت حرکتی برای بیماران می شود.
دستگاه ساخته شده توسط گروه گوتروف دارای چسب نیست و به صورت بی سیم از فاصله ی چند متری شارژ می شود. این دستگاه انرژی را هم ذخیره می کند تا در صورت خارج شدن از محدوده بتوان از آن بهره برد.

منبع: