دانشمندان انگلیسی: کرم لوله ای برای شیردهی به نوزادش خودکشی می کند!

دانشمندان دریافته اند که تعدادی از کرم های مادر برای فراهم کردن شیر برای نوزادانشان خودرا فدا می کنند!
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان مدت هاست کرم های لوله ای(Nematode) را برای درک بیشتر فرایند پیری مورد مطالعه قرار داده اند چونکه این کرم ها ساده هستند و شباهت های ژنتیکی زیادی با انسان ها دارند.
در نتیجه ی این مطالعات، یافته های جدیدی که در مجله ی “Nature Communications” انتشار یافته می تواند اثر زیادی بر تحقیقات در ارتباط با کاهش روند پیری بگذارد.
اغلب کرم های لوله ای هر دو اندام های تولید مثل نر و ماده را دارند و کرم های ماده با داشتن ذخایر محدودی از اسپرم، تولید مثل می کنند. بعد از آخر این ذخایر، تولید مثل متوقف می شود.
رفتار کرم ها بعد از این مرحله مدت ها است که سبب گیج شدن دانشمندان شده است. آنها میزان زیادی مایع غنی از زرده تولید می کنند که در درون بدن آنها جمع می شود و سبب از بین رفتن اندام داخلی این کرم ها می شود. زرده منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی است.
دانشمندان پیش از این تصور می کردند که این تغییرات بیهوده بوده و به شکلی بیماری دوران پیری است اما حالا علت رخ دادن چنین پدیده ای را دریافته اند.
دکتر “کارینا کرن”(Carina Kern) از دانشگاه کالج لندن و نویسنده اصلی این مقاله می گوید: زمانی که متوجه شدیم که این کرم های “الگانس” بعد از تولید مثل شیر تولید می کنند ناگهان همه چیز معنا پیدا کرد.
کرم برای رساندن مواد مغذی به نوزادانشان، خویش را نابود می کنند. تمامی تخمک های بارور نشده دارای شیر هستند و به تغذیه کرم های کوچک کمک می کنند.
به نقل از دانشمندان این یافته ها نشان دهنده ی یک عملکرد منحصربه فرد است که توان زیستی این موجودات را به حداکثر می رساند.
پروفسور “دیوید جمز”(David Gems)، از نویسندگان اصلی این مقاله می گوید: ما توانستیم یک فرایند “خودتخریبی” منحصر به فرد را در این کرم ها مشاهده نماییم. این فرایند به شکلی یک شیردهی اولیه و خودکشی برای تولید مثل است.
دکتر “کرن” اضافه کرد: زمانی که این کرم ها قادر به ادامه روند تولید مثل نیستند بافت های خویش را ذوب می کنند تا مواد مغذی را به نوزادان خود برسانند.
با عنایت به اهمیت این موجودات در مطالعات در ارتباط با پیری در انسان ها، این یافته ها می تواند اثر زیادی بر تحقیقات در رابطه با کاهش روند پیری بگذارد.
دکتر “جمز” می گوید: نکته قابل توجه در مورد کرم های الگانس این است که میتوان طول عمر آنها را با دستکاری ژنتیکی تا ۱۰ برابر افزایش داد. با درک این پدیده میتوان راهی برای کاهش روند پیری انسان ها پیدا کرد. اما اگر علت مرگ کرم ها تنها به علت تولیدمثل باشد نمی توان این تحقیقات را در انسان ها مورد استفاده قرار داد.
با این وجود دانشمندان معتقدند هنوز موارد زیادی در مورد این کرم ها برای یادگیری وجود دارد و بیماری های در رابطه با پیری در کرم ها، حیوانات و انسان ها یکسان است.
پروفسور “جمز” می گوید: در نهایت آنچه که مهم می باشد درک فرآیندهایی است که بر پیری و بیماری های در رابطه با آن اثر می گذارد. ما هنوز آنها را در هیچ حیوانی درک نکرده ایم اما به درک آن در کرم های الگانس نزدیک شده ایم و کشف شیردهی آنها ما را یک قدم به هدفمان نزدیک تر کرد.