پیش بینی هوش مصنوعی در مورد ویروس های بعدی که مقرر است از حیوان به انسان منتقل شوند

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه گلاسگوˮ در بررسی جدید خود تلاش می کنند تا با کمک هوش مصنوعی، انتقال ویروس از حیوان به انسان را پیش بینی کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، بیشتر بیماریهای عفونی درحال ظهور مانند کووید-۱۹، بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان هستند و توسط ویروس هایی ایجاد می شوند که از سایر گونه های حیوانی می آیند. شناسایی سریع ویروس های پرخطر می تواند به بهبود پژوهش و نظارت کمک نماید. پژوهشگران “دانشگاه گلاسگو” (University of Glasgow) در بررسی جدید خود دریافته اند که شاید یادگیری ماشینی بتواند به پژوهش در مورد این مساله کمک نماید.
شناسایی بیماریهای عفونی مشترک میان انسان و حیوان قبل از ظهور آن، یک چالش بزرگ بود. پژوهشگران ابتدا یک پایگاه داده شامل ۸۶۱ مورد را ویرایش کردند تا مدلهای یادگیری ماشینی را با بهره گیری از توالی ژنوم ویروس ابداع کنند.
آنها در مرحله بعد، یک مدل یادگیری ماشینی را ابداع کردند. این مدل، احتمال ابتلای انسان را بر طبق طبقه بندی ویروس و ارتباط با ویروس هایی که انسان را آلوده می کنند، تعیین می کند. پژوهشگران در مرحله بعد، بهترین مدل را برای تجزیه و تحلیل الگوهای پیش بینی شده ژنوم های ویروس به کار گرفتند.
پژوهشگران در این بررسی نشان داده اند که ژنوم ویروس ممکنست خاصیت هایی داشته باشد که از رابطه سمی ویروس، مستقل هستند و ویروس ممکنست برای آلوده کردن انسان، از پیش سازگار شده باشد.
آنها یک مدل یادگیری ماشینی ابداع کردند که ژنوم ویروس را برای شناسایی بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان به کار می گیرد. این مدلها محدود هستند برای اینکه مدلهای کامپیوتری فقط یک مرحله مقدماتی برای شناسایی بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان به شمار می روند.
ویروس های مشخص شده توسط این مدل، قبل از سرمایه گذاری پژوهشی، به بررسی های آزمایشگاهی نیاز دارند. این مدلها پیش بینی می کنند که آیا ویروس می تواند انسان را آلوده کند یا خیر اما توانایی آلوده کردن، تنها قسمتی از خطر بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان، بیماری زایی در انسان و انتقال میان انسان ها است.
مبتلاشدن به بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان، تحت تاثیر توانایی و شرایط محیطی نیز قرار می گیرد.
بگفته پژوهشگران، یافته های این پژوهش نشان می دهند که ویروس می تواند میان انسان و حیوان مشترک باشد. با مشخص کردن ویروس هایی که به احتمال قوی میان انسان و حیوان مشترک هستند، رتبه بندی بر طبق ژنوم می تواند خاصیت های مربوط به بوم شناسی و ویروس شناسی را هدف قرار دهد.
“سیمون بابایان”(Simon Babayan)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: کشف این موضوع، بخش مهمی را به اطلاعاتی اضافه می کند که می توان با کمک هوش مصنوعی از توالی های ویروس به دست آورد.
وی ادامه داد: توالی های ژنوم بطور معمول اولین و تنها اطلاعات در مورد ویروس هایی هستند که تازه کشف می شوند. ممکنست که بتوان شناسایی ویروس ها را سریع تر انجام داد. هرچه ویروس های بیشتری مشخص شوند، مدل یادگیری ماشینی ما نیز در شناسایی موارد نادر، موثرتر خواهد بود. توسعه واکسن برای پیشگیری، به نظارت و اولویت بندی دقیق نیاز دارد.
این پژوهش، در مجله “PLOS Biology” به چاپ رسید.