ادعای یك شركت انگلیسی؛ ساخت ساکت ترین تاکسی پرنده برقی جهان

روش سئو: یک شرکت انگلیسی ادعا می کند که با همکاری شرکت ˮرولزرویسˮ موفق به ساخت ساکت ترین تاکسی هوایی برقی جهان شده که صد برابر صدای کمتری از یک بالگرد دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت انگلیسی “ورتیکال ایرواسپیس”(Vertical Aerospace) و “رولز رویس”(Rolls Royce) یک هواپیمای عمودپرواز کاملا برقی ساخته اند که دارای سرعت بیش از ۳۲۱ کیلومتر در ساعت است و هنگام پرواز، تقریباً ساکت است و ضمن کم هزینه بودن، آلایندگی صفر نیز دارد.
این تاکسی هوایی “VA-X4” نام دارد و از فناوری های پیشرفته بر پایه فناوری های کنترل پرواز هواپیمای F-35 استفاده می نماید.
شرکت سازنده می گوید این تاکسی پرنده صد برابر کم سروصداتر از یک بالگرد است و تنها بین ۴۵ تا ۶۰ دسی بل صدا تولید می کند.
در صورتیکه این شرکت اطلاعات بیشتری در مورد این تاکسی پرنده ارائه نکرده است، اما برای مقایسه باید اظهار داشت که طبق اعلام انجمن بین المللی بالگردها(HAI)، صدای یک بالگرد در ارتفاع ۵۰۰ فوت در حدود ۸۷ دسی بل است و هنگامی که در هزار پایی قرار می گیرد، به ۷۸ دسی بل کاهش پیدا می کند.
ذکر این نکته لازم است که در مقیاس دسی بل(dB)، هر واحد افزایش و کاهش تقریباً معادل دو برابر افزایش یا کاهش بلندی صدا است. بدین سبب ۷۰ دسی بل تقریباً نصف ۸۰ دسی بل است. بدین سبب اگر ۴۵ دسی بل را با ۷۵ دسی بل مقایسه نماییم، می توانیم بگوییم که ۷۵ دسی بل ۸ برابر بلندتر از ۴۵ دسی بل است.
ما قبلاً با یک تاکسی پرنده آرام به نام “سیتی ایرباس”(CityAirbus) آشنا شده ایم که در هنگام پرواز زیر ۶۵ دسی بل و در هنگام فرود کمتر از ۷۰ دسی بل صدا تولید می کند. این تاکسی پرنده در زمان رونمایی از نظر سطح تولید سر و صدا انقلابی بود و الان بنظر می رسد “VA-X4” توانسته آنرا کنار بزند.
این یکی از چندین نوآوری پیشرفته شرکت “رولز رویس” است. این شرکت درحال کار روی سریع ترین هواپیمای تمام الکتریکی جهان و همین طور یک راکتور هسته ای برای استخراج منابع از کره ماه و سیاره مریخ است. حالا نیز برای توسعه “VA-X4” با شرکت “ورتیکال ایراسپیس” همکاری می کند تا ساکت ترین و ایمن ترین پیشرانه برقی جهان را تولید نماید.
گزارش شده است که خطوط هوایی آمریکا، “ویرجین آتلانتیک” و هولدینگ “آوولون” قبل از این برای “VA-X4” درخواست پیش سفارش ثبت کرده اند. این در حالیست که نخستین پرواز آزمایشی آن برای اواخر امسال تعیین شده است.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، این تاکسی پرنده در سال ۲۰۲۴ بصورت تجاری در دسترس خواهد بود.
ناگفته نماند که این تاکسی پرنده قادر به حمل چهار مسافر و یک خلبان است.

منبع: