اینسایت بزرگ ترین و طولانی ترین مریخ لرزه را ثبت کرد!

به گزارش روش سئو سطح نشین ˮاینسایتˮ ناسا یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین مریخ لرزه ها تابحال را ثبت نمود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این مریخ لرزه که ۴.۲ ریشتر بود حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و سطح نشین “اینسایت” که در روز ۱۸ سپتامبر اقامت ۱۰۰۰ روزه خود در مریخ را جشن می گرفت موفق به ثبت این لرزه مریخی شد.
این سطح نشین در سال ۲۰۱۸ بر سطح مریخ فرود آمده است.
این مریخ لرزه ی ۴.۲ ریشتری بزرگ ترین لرزه ای است که از سطح مریخ ثبت شده است. این در شرایطی است که چنین لرزه ای در زمین “سبک” در نظر گرفته می شود و سالانه بیشتر از ۱۰ هزار لرزه ی این چنینی رخ می دهد.
به نقل از ناسا، این لرزه ی ۴.۲ ریشتری سومین لرزه بزرگی است که “اینسایت” طی این ماه ثبت کرده است و دو لرزه ۴.۲ و ۴.۱ ریشتری دیگر هم در تاریخ ۲۵ اوت ثبت شده بودند. معلوم نیست که مریخ لرزه های بزرگ تری هم داشته است که “اینسایت” قادر به ثبت آنها نبوده است یا این لرزه ها بزرگ ترین لرزه هایی قابل تشخیص هستند. ناسا “اینسایت” را با هدف بررسی امواج لرزه ای مریخ به این سیاره فرستاد تا به این وسیله اطلاعات بیشتری از لایه های داخلی مریخ و هسته داخلی آن به دست آورد و نحوه ی تشکیل آنرا بفهمد. امواج با گذر از پوسته، گوشته و هسته مریخ تغییر می کنند و به دانشمندان امکان بررسی اعماق سیاره سرخ را می دهند.

“اینسایت” برای ادامه فعالیت خود به انرژی خورشیدی متکی است و اوایل سالجاری مدار مریخ سبب دور شدن “اینسایت” از خورشید شد. این بدان معنا بود که این سطح نشین برای گرم ماندن باید از گرمکن های خود استفاده می کرد و نور خورشید کمتری برای شارژ کردن تجهیزاتش در اختیار داشت. علاوه بر آن گرد و غباری که روی صفحات خورشیدی آنرا پوشانده بودند شرایط را بدتر می کرد. با این وجود دانشمندان ناسا این مشکل را حل کردند و الان مریخ درحال نزدیک شدن به خورشید است.
این سطح نشین اوایل سالجاری توانست غبارهایی که سطح صفحات خورشیدی آنرا پوشانده بودند پاک کند و بار دیگر به زندگی بازگردد. “اینسایت” طی عملیاتی توسط تیم ناسا بگونه ای هدایت شد که بتواند چاله ای حفر کند و خاک آنرا بر روی صفحات خورشیدی غبارآلود خود بریزد. سپس این خاک همراه با باد باعث از بین رفتن مقداری از گرد و غباری شدند که صفحات خورشیدی “اینسایت” را از کار انداخته بود و این صفحات خورشیدی را قادر ساخت تا انرژی مورد نیاز را باردیگر تولید کنند.
بروس بانرت(Bruce Banerdt)، محقق اصلی مأموریت “اینسایت” در مرکز پیشرانه جت ناسا می گوید: با گذشت دو سال به نظر می آید مریخ با این لرزه های جدید که خصوصیت های منحصربه فردی دارند اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرار داده است.
محققان درحال بررسی یافته های به دست آمده از مریخ لرزه ها، بزرگی آنها و منشا آنها هستند. آنها می دانند که منشا این لرزه های بزرگ بسیار دورتر از محل رخ دادن اغلب مریخ لرزه های ثبت شده ی پیشین است. این منطقه هزار مایل دورتر است.
ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: یک گزینه احتمالی دره مارینر است. در ازای این دره بیشتر از چهار هزار کیلومتر است و حدود ۲۰۰ کیلومتر عرض دارد. در حالیکه ناسا اخیرا مطالعه در مورد این لرزه را شروع کرده است اطلاعات بیشتری از دو لرزه قبلی دارد. لرزه ی ۴.۲ ریشتری پیشین در فاصله ی حدود ۸۵۰۰ کیلومتری از “اینسایت” رخ داد و موضوعی که دانشمندان را شگفت زده کرده است متفاوت بودن انواع این دو مریخ لرزه است.
لرزه ی ۴.۲ ریشتری فرکانس پایین و آرام داشت در حالیکه لرزه ی ۴.۱ ریشتری فرکانس بالا داشت. لرزه ۴.۱ ریشتری به “انسایت” نزدیک تر بود و تنها ۹۲۵ کیلومتر از آن فاصله داشت.
این تابستان محققان از داده های لرزه های قبلی جهت بررسی عمق و قطر پوسته، گوشته و اندازه هسته مریخ استفاده کردند. آنها شواهدی از وجود سه لایه پوسته تا عمق ۴۱ مایلی(۶۶کیلومتر) از سطح مریخ یافتند. هر کدام از لایه ها تفاوت کمی با دیگری داشت و زیر آنها گوشته قرار داشت که تا عمق ۵۰۰ مایلی(۸۰۴ کیلومتر) امتداد داشت.
هسته آهن-نیکل مریخ هم با شعاع هزار و ۱۴۰ مایل(۱۸۳۴ کیلومتر) در بین فاصله سطح تا مرکز سیاره آغاز می شد.
ضخامت پوسته مریخ برای دانشمندان اهمیت دارد چونکه این پوسته از بقایای گوشته اولیه تشکیل شده است و به درک بهتر نحوه تشکیل مریخ کمک می نماید. درک شکل گیری مریخ به درک بهتر شکل گیری سایر سیارات منظومه شمسی و علت تمایز آنها با سایر سیارات هم کمک خواهد نمود.
هر دو لرزه در طول روز ثبت شدند این درحالی است که به صورت معمول لرزه ها در شب تشخیص داده می شوند. گروه عملیات حالا درحال بررسی نیاز “اینسایت” به پاکسازی مجدد هستند.
از آنجائیکه تابش خورشید بر سیگنال های رادیویی اثر می گذارد و در ارتباط اختلال بوجود می آورد محققان فرمان دهی به “اینسایت” را در روز ۲۹ سپتامبر متوقف می کنند اما این سطح نشین همچنان به ثبت لرزه ها می پردازد.

منبع: