ابداع درمان های جدید کووید-۱۹ با الهام از خفاش ها!

به گزارش روش سئو پژوهشگران استرالیایی کوشش می کنند با الهام از توانایی خفاش ها در مقابله با کووید-۱۹، درمان های جدیدی برای مقابله با این بیماری عرضه کنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از کالیفرنیا نیوز تایمز، شاید پژوهش جدیدی که با بررسی واکنش خفاش ها نسبت به کروناویروس انجام شده است، بتواند بینش های مهمی را در مورد زمان و نحوه استفاده از درمان های کنونی کووید-۱۹ عرضه نماید و به ابداع درمان های جدید کمک نماید.
این پژوهش که به سرپرستی پروفسور “مارکل کلد”(Marcel Cold) و پروفسور “کلودیا کلد”(Claudia Cold)، پژوهشگران”دانشگاه مانش”(Monash University) استرالیا انجام شده است، نقش کروناویروس را در بروز همه گیری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار می دهد.
کروناویروس از زمان شناسایی اولین مورد آن تاکنون، جهش یافته است و انواع جهش یافته آن معروف به آلفا، بتا و دلتا نسبت به سویه اصلی، عفونی تر هستند. به قول پژوهشگران، سویه دلتا بین ۶۰ تا ۷۹ درصد عفونی تر و احیانا کشنده تر از آلفا است. نیاز فوری به درمان های موثر، تاحدودی به خاطر ظهور این جهش ها است.
پژوهشگران گفتند: جلوگیری از مبتلا شدن به کروناویروس یا فراهم آوردن امکان ریشه کن کردن آن، هدف نهایی مقابله با کووید-۱۹ است اما امکان پذیر بودن آن، به صورت قطعی معلوم نیست.
پروفسور کلد اظهار داشت: کوشش برای شناسایی درمان های ایمن و موثر در جهت پیشگیری از پیشروی کووید-۱۹ و رسیدن آن به مراحل متوسط تا شدید، در مقابله با این بیماری مهم می باشد.
خفاش ها هم به کروناویروس آلوده شده اند اما میزان بیماری در آنها حداقل است. پژوهشگران خاطرنشان کردند: خفاش ها از پیشروی بیماری جلوگیری می کنند و یا به صورت موثر به درمان آن می پردازند. خفاش ها درد را به میزان قابل توجهی تسکین می دهند و زندگی خویش را هم نجات می دهند.
به گفته پژوهشگران، انتظار می رود که بررسی نحوه مقاومت خفاش ها در مقابل کروناویروس، نه تنها برای درمان مبتلا شدن به این ویروس، بلکه برای آمادگی در مقابل همه گیری های بعدی هم سودمند باشد.
خفاش ها می توانند یکدیگر را به کروناویروس آلوده کنند اما اثر بالینی و مشکلات ریوی را که تأثیر جدی تری بر انسان دارد، نشان نمی دهند.
نظر پژوهشگران این است که راهکارهای مورد استفاده خفاش ها در مقابل کروناویروس، می تواند برای تنظیم کردن واکنش ایمنی انسان در مقابل این ویروس به کار برود.
به گفته پژوهشگران، این کار می تواند التهاب بیش از حد، ضعف ایمنی و طوفان های سیتوکین را که انسان تجربه می کند، به حداقل برساند.
پژوهشگران امکان دارد برپایه این بینش، بهترین راهبردها را برای انتخاب و زمان بندی درمان های کنونی عرضه کنند و به تسکین دردهای ناشی از کووید-۱۹ در سرتاسر جهان کمک کنند.
این پژوهش، در مجله “Scientific immunochemistry” به چاپ رسید.

منبع: