پیشبینی مرگ ومیر مبتلایان به نارسایی مزمن کبد با کمک یک ابزار آنلاین

به گزارش روش سئو پژوهشگران چینی در بررسی جدید خود، یک ابزار آنلاین ابداع نموده اند که می تواند مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبد را پیش بینی نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، آغاز نارسایی مزمن کبد، بلافاصله به مطرح شدن مبحث پیوند کبد می انجامد. ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری طی سه ماه، به علت عملکرد ضعیف کبد و نارسایی این اندام، جان خویش را از دست می دهند. پیوند بموقع کبد، تنها راه نجات جان بیماران است. با این حال، خیلی از این بیماران در لیست انتظار پیوند قرار می گیرند و عوامل بسیاری بر اولویت بندی بیماران مؤثر هستند. از آنجائیکه کوچکترین تغییر در اولویت پیوند می تواند به مرگ بیمار منجر شود، داشتن روش هایی برای پیشبینی مرگ و میر، اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
باآنکه چند مدل برای پیش آگاهی وجود دارند که می توانند خطر مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبد را پیشبینی کنند، اما این مدلها تنها برای بیمارانی کاربرد دارند که دارای خصوصیت های مشابهی هستند. این مدلها تغییرات فردی را در نظر نمی گیرند.
گروهی از پژوهشگران چینی با درک این نیاز، یک ابزار آنلاین برای پیشبینی خطر مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کبد ابداع نموده اند. “ژی چیائو ژانگ” (Zhi-Qiao Zhang)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: این یک ابزار آنلاین کمیاب است که می تواند به بهبود تصمیم گیری برای درمان بیماران کمک نماید و به پیشبینی احتمال مرگ و میر بیماران به صورت فردی بپردازد.
پژوهشگران در ابداع ابزار آنلاین خود، از یک روش یادگیری ماشینی استفاده کردند که چندین متغیر را در نظر می گیرد. بدین ترتیب، این ابزار به یک روش قدرتمند برای پیشبینی پیش آگاهی فردی تبدیل می شود.
پژوهشگران در ابداع ابزار خود، از داده های در ارتباط با ۳۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی کبدی در سه بیمارستان واقع در چین استفاده کردند و به مدل سازی آن با روش یادگیری ماشینی پرداختند. آنها در بررسی های خود دریافتند که می توانند خطر مرگ و میر بیماران را به صورت فردی پیشبینی کنند.
آنها همینطور دریافتند که می توانند پیشبینی های خود در مورد مرگ و میر را با ۹۵ درصد اطمینان عرضه کنند. این نتیجه گیری، برای تصمیم گیری درباره برنامه های درمانی و اولویت بندی پیوند کبد در بیماران، بسیار پرارزش است.
پژوهشگران در نهایت نتایج به دست آمده از این ابزار پیشبینی را با نتایج به دست آمده از مدلهای استاندارد که کاربرد گسترده ای در پیشبینی “سیروز کبدی” (liver cirrhosis) دارند، مقایسه کردند و دریافتند که این مدل می تواند بر مدلهای متداول، برتری داشته باشد.
با این حال، پژوهشگران تمایل دارند که در مقابل نقص های این پژوهش احتیاط کنند، چونکه مدلی که برپایه داده های عرضه شده به آن راه اندازی شده، تنها بر همان داده ها مبتنی است. فقدان داده های مستقل و کوچک بودن مقیاس نمونه ها می توانند بر میزان اطمینان از پیشبینی اثر بگذارند. در هر حال، این ابزار جدید پیشبینی مرگ و میر می تواند نقش ارزشمندی در تصمیم گیری برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی حاد کبد داشته باشد.
این پژوهش در “Chinese Medical Journal” به چاپ رسید.