جذب کربن هوا با کارایی ۹۷ درصدی

روش سئو: فناوری کربن زدایی هوا می تواند کربن دی اکسید را از هوای محیط با بازده ۹۷ درصدی جذب نماید، اما نباید مانع از پیگیری اقدامات کاهش انتشار کربن شود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران موسسه “پل شرر”(PSI) و موسسه فناوری فدرال زوریخ(ETH) مطالعه جدیدی را منتشر نموده اند که نشان میدهد جذب مستقیم کربن دی اکسید(CO۲) از هوای محیط تا چه حد می تواند به حذف موثر گازهای گلخانه ای از جو کمک نماید.
این یافته ها با تعدادی از برآوردها نشان میدهد که می توان تا ۹۷ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای موجود در هوا را حذف نمود که درصد قابل توجهی است.
دانشمندان در مجموع پنج پیکربندی مختلف را برای جذب CO۲ از هوا در هشت مکان مختلف در سراسر جهان و در کشورهای شیلی، یونان، اردن، مکزیک، اسپانیا، ایسلند، نروژ و سوئیس بررسی کردند.
“تام ترلو” که در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل سیستم های انرژی PSI تحقیق می کند و نویسنده ارشد این مقاله است، می گوید: استفاده از این فنآوری تنها در صورتی منطقی است که این انتشارات به میزان قابل توجهی کمتر از میزان کربن دی اکسیدی باشد که به ذخیره آن کمک می نماید.
در ماه ژوئن اخباری از تاسیسات جدیدی که مقرر است در اسکاتلند افتتاح شود منتشر گردید که سالانه تا یک میلیون تن کربن را از هوا حذف می کند. این مقدار معادل ۴۰ میلیون درخت در سال است.
همین طور در گذشته بحث های زیادی شده است که آیا جذب و ذخیره کربن برای کاهش تغییرات آب و هوایی واقعا مفیدست یا خیر. نویسندگان این گزارش جدید می گویند مفید می باشد، اما تنها بعنوان یک گزینه مکمل عمل می کند.
“کریستین باوئر” دانشمند آزمایشگاه تجزیه و تحلیل سیستم های انرژی و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: فناوری های جذب CO۲ فقط مکمل یک استراتژی کلی کربن زدایی به مدلول کاهش انتشار CO۲ هستند و نمی تواند جایگزین آن شود.
وی افزود که این فناوری ها می توانند در دستیابی به اهداف تعریف شده در توافق نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خصوصاً در شرایطی که نمی توان از انتشار گازهای گلخانه ای مانند کشاورزی جلوگیری کرد، کمک کنند.

منبع: