شریعتی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات: وزیر پیشنهادی ارتباطات نماد دولت جوان حزب اللهی است

به گزارش روش سئو نماینده مردم تهران اظهار داشت: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نماد دولت جوان حزب اللهی است اما حمایت و اعتماد مجلس به وی منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد این وزارت خانه است.

به گزارش روش سئو به نقل از مهر، در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه (۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، مالک شریعتی نماینده تهران در موافقت با رأی اعتماد به عیسی زارع پور اظهار داشت: قدرت در دنیای سنتی بر ۴ ستون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت استوار بود، اما قدرت مدرن امروز بر دو مؤلفه اساسی «اطلاعات» و «انرژی» بنا شده است. بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز مسئول ارتقاء و تعالی یکی از دو پایه اساسی اقتدار نظام مقدس ماست که متولی تأمین سخت افزار و زیرساخت و مهم تر از آن نرم افزار و محتواست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مایه شادمانی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تابحال همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خویش را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و باوجود جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.
وی با تکیه بر ضرورت ارتباط گسترده با شبکه حرفه ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در جهت توسعه زیرساخت های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور اظهار داشت: به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات – که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است – در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضعیت موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، سبب کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم هم جز با تمرکز بر “توسعه زیرساخت های نرم و سخت حوزه تلکام” همچون ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویسهای پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.
شریعتی ضمن اشاره به تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک عنوان کرد: مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت نماید و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیشتر از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از طرفی، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم هم جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت هم در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزشمند آقای زارع پور در قوه قضائیه در جهت افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری بخصوص در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه “دانستن، خواستن و توانستن” در ایشان است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه تسلط بر تکنولوژی های جدید حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا ضروریست اظهار داشت: همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد. بدون بهره مندی از ظرفیت های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن باآنکه مطلوب است اما روبنایی است. اگر در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم. آقای زارع پور با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی در دسترس و با توجه به این که خود هم از بدنه دانشگاهی کشور است، می تواند ظرفیت های دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این مورد بسیج نماید.
وی با تکیه بر ضرورت آشنایی و دغدغه مندی در عرصه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات اضافه کرد: بی گمان زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این عرصه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری “مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی”، اجرای “قانون پشتیبانی از حقوق سازندگان نرم افزارهای کامپیوتر ای”، شناسنامه دار شدن درگاههای اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این عرصه همچون سوابق پربار ایشان است.

وی ضمن اشاره به تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد زارع پوز به پرچم داری وزارت ارتباطات در این عرصه اظهار داشت: سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵% بوده است در حالیکه این سهم در ایران در حدود ۵%درصد از کل اقتصاد کشور است. بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، صدمه پذیری جامعه را در بحرانکاهش داده و اقتصاد را مردمی تر میکند. لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارت خانه است و ازاین رو باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود. توانمندی آقای زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آنرا مطالبه نماییم.
شریعتی به ضرورت برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور تصریح کرد و اظهار داشت: متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است. سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته است و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خور شان جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است. آقای دکتر زارع پور با بهره مندی از ظرفیت های علمی و مراکز پژوهشی کشور میتواند این خلا را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این عرصه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.
وی افزود: رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور می شدم». متاسفانه تابحال فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.
نماینده مردم تهران اضافه کرد: فضای مجازی مانند هر پدیده ای دارای فرصت و تهدید است؛ فرصتهایی بی بدیل برای تمدن سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی هم هست.
شریعتی خاطرنشان کرد: ضعف عملکرد گذشته و کنونی سبب شده، با قاطعیت بگوییم «امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد» وزیر سابق صرفاً خویش را متولی زیرساختهای ارتباطی فضای مجازی دانسته، شانه از زیر بار مسئولیت سایر حوزه ها خالی میکرد. خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیون ها اعلام نموده که مسئولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار به عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورایعالی فضای مجازی پذیرفته است تا به طور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تأمین و عرضه شود.
وی اظهار داشت: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت بخصوص در وزارت خانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

منبع: