در دیدار با سفیر ایران در كنیا؛ راهكارهای صادرات ICT ایران به كنیا بررسی گردید

به گزارش روش سئو رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در جهت بررسی راهکارهای رسیدن به اهداف صادراتی حوزه ICT در کنیا با سفیر ایران در این کشور دیدار کردند.
به گزارش روش سئو به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و فریبرز نژاددادگر دبیر این اتحادیه در نشست مشترکی با جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا با بحث درباره فعالیت پایگاه صادراتی این اتحادیه در کنیا، راهکارهای مختلف رسیدن به اهداف صادراتی حوزه ICT در کنیا را بررسی کردند. دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران ۸ بهمن ۱۳۹۹، همزمان با آغاز به کار مرکز نوآوری فناوری ایران و مصادف با برگزاری دومین نشست تجاری – فناوری شرکتهای دانش بنیان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد و مقرر است این دفتر بعنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه ICT به بازار شرق آفریقا فعالیت کند. کنیا بعنوان تجاری ترین کشور شرق آفریقا دروازه ورود به این بخش از قاره آفریقا به حساب می آید و نایروبی بعنوان پایتخت این کشور یکی از سه مقر سازمان ملل متحد است و علاوه بر این، بندر مومباسا مهم ترین بندر ورودی به شرق قاره آفریقا در این کشور قرار دارد؛ تمامی این عوامل می تواند به افزایش سطح مبادلات تجاری و بالا بردن میزان صادرات ایران منتج شود. اعزام هیأت تخصصی ICT کنیا به ایران در این دیدار جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا اظهار داشت: سفارت ایران در کنیا درصدد است تا فرصت های تجاری این کشور را به شرکتهای علاقه مند برای همکاری معرفی نماید. برنامه های همکاری در حوزه های مختلف داریم و در این راستا هیأت های تخصصی به ایران اعزام کرده و خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه درحال هماهنگی و برنامه ریزی برای اعزام هیأت تخصصی حوزه ICT به ایران هستیم اظهار داشت: با عنایت به راه اندازی پایگاه صادراتی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در کنیا و با عنایت به ارتباطاتی که با مقامات کشور کنیا و شبکه فعالان اقتصادی دارم، این امکان فراهم می آید تا ضمن عرضه ظرفیت های کشور، این اتحادیه و به صورت کلی صنعتICT به طرف های کنیایی معرفی شوند. برمکی افزود: تاکنون چندین جلسه مجازی با اتحادیه داشتم و جلسه ای هم با حضور شرکتهای ICT دو کشور برگزار شده و در مدتی که بنده در ایران حضور دارم، دومین جلسه مجازی بخش خصوصی فعال در حوزه ICT دو کشور را برگزار خواهیم کرد. هدف من معرفی ظرفیت و پتانسیل های دو کشور در این حوزه می باشد و در این حوزه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. در تلاشیم تا بتوانیم گامی مهم در صادرات کشورمان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداریم. وی اظهار داشت: همینطور مقرر است ارتباط پروازی ایران و کنیا به صورت مستقیم برای تسهیل تجارت، راه اندازی شود. هم اکنون دیگر نگاه سابق به آفریقا بعنوان یک قاره فقیر و عقب مانده وجود ندارد بلکه این کشور دارای ظرفیت و پتانسیل های جدیدی است که میتوان از این ظرفیت ها به خوبی بهره برد. جای خالی شرکتهای ایرانی در استفاده از ظرفیت های صادراتی کنیا در این دیدار همینطور از جانب رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه فعالیت پایگاه صادراتی در کنیا عرضه شد. مسؤلان این اتحادیه عنوان کردند که برگزاری جلسات مجازی با شرکتهای فعال این حوزه در کنیا و اعزام هیأت های تجاری دو کشور بسیار مؤثر بوده و می تواند هر چه سریع تر در شناسایی و معرفی ظرفیت های دو کشور به یکدیگر مؤثر باشد. در این نشست بر ایجاد هم افزایی در میان شرکتهای فعال جهت اجرای پروژه های مشترک و همینطور صادرات خدمات فنی و مهندسی بعنوان اهداف اصلی این اتحادیه و کمک به شرکتهای علاقه مند برای انجام امور صادراتی تاکید گردید. به قول مسؤلان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، کنیا هاب منطقه ای و پایلوت صادرات اقتصادی کشورها به حساب می آید، ازاین رو حضور در آفریقا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حالا کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی از این ظرفیت ها به خوبی بهره می برند اما جای خالی شرکتهای ایرانی در این حوزه به شدت احساس می شود. ازاین رو اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران آمادگی دارد تا با ایجاد این بستر مناسب از حضور شرکتهای حوزه ICT در بازار کنیا حمایت کند و در عین حال با رایزنی و تعامل با سفارت ایران در کنیا و دیگر بخش های مرتبط، زمینه حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی فعال در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کنیا فراهم آورد. برای این منظور هم تا به امروز جلساتی با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه برگزار شده و از علاقه مندان به فعالیت در بازار کنیا خواسته شده تا ظرفیت های خویش را در بازار کنیا بررسی نموده و در چارچوب گزارشی به اتحادیه عرضه کنند. طبیعتاً برگزاری دومین جلسه مجازی شرکتهای خصوصی دو کشور می تواند مؤثر باشد و نتایج مفیدی برای دو کشور رقم بزند؛ چون هم اکنون مهم ترین مشکل کالاهای ایرانی برای ورود به بازار کنیا، ضعف بازاریابی و ناشناخته بودن ظرفیت و توانمندی های کشورمان برای تجار کنیا است و تابحال به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است. مجموعه هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت های بلاعوض و تسهیلاتی را برای امور صادراتی شرکت ها در نظر گرفته اند؛ بعنوان مثال اگر شرکتهای دانش بنیان ایرانی برای ورود به بازارهای خارجی احتیاج به هرگونه استاندارد داشته باشند، می توانند هزینه دریافت آن استانداردها را به صورت بلاعوض از این صندوق دریافت نمایند. پس اگر هر شرکتی بخواهد اختراع خویش را ثبت کند می تواند از حمایت های صندوق برخوردار شود و با وجود پیچیدگی های فرایند ثبت در کشور دیگر، می توانند از کارگزاران صندوق برای ثبت هم استفاده کنند.

منبع: