شبیه سازی آزمایشگاهی سوختن زباله های فضایی در جو بعلاوه فیلم

روش سئو: آژانس فضایی اروپا آستانه ی دمای ماهواره ها را آزمایش می کند. این کار به مهندسان در ساخت فضاپیماهایی که با ایمنی بیشتری در جو بسوزند کمک خواهدنمود.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، در این آزمایش از یک تونل باد پلاسما برای شبیه سازی شرایط ورود فضاپیماها به جو استفاده شده است و دمای گاز درون این تونل تا بیش از ۱۲ هزار درجه ی فارنهایت(۶ هزار و ۶۰۰ درجه سانتی گراد) گرم شده است و بادهایی با سرعت هزاران مایل بر ساعت در آن می وزند.
پژوهشگران در ابتدا مدلی مجازی از یک ماهواره ساختند تا نقاط ذوب مختلف را آزمایش نمایند.
آژانس فضایی اروپا در اطلاعیه ای اظهار داشت: هنگامی که یک فضاپیما بصورت کنترل نشده وارد جو می شود اپراتور آن باید ثابت کند که خطر برخورد آن و ایجاد مشکل در زمین کمتر از یک هزارم است.
بدین سبب سال قبل شرکت(KDA) با حمایت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی آلمان آغاز به آزمایش میزان تخریب پذیری سیستم آرایه خورشیدی(SADM) یکی از ماهواره های خود کرد.
این گروه مدلهای نرم افزاری ساختند که به آنها امکان آزمایش نقاط ذوب مختلف را قبل از استفاده از یک مدل سه بعدی در تونل باد پلاسما می داد.
این مدل شامل جعبه دنده، موتور، چرخ دنده، یاتاقان اصلی و محور است که در سیستم آرایه اصلی نیز یافت می شود.
بااینکه دانشمندان از پیچ های آلمینیومی جدید استفاده کردند که آسان تر ذوب می شود.
به گزارش لایو ساینس، زمانی که پژوهشگران اطلاعات بهتری از نقطه ی ذوب به دست آوردند آغاز به ساخت یک مدل سه بعدی کردند و آنرا در معرض بادهایی با شدت هزار مایل بر ساعت قرار دادند.
در چندین ثانیه این سیستم آرایه خورشیدی همانطور که در مدل سازی نرم افزاری پیش بینی شده بود، سوخت و بخار شد.
نتیجه ی اصلی این تحقیقات این بود که فروپاشی این آرایه با شبیه سازی های انجام شده مطابقت داشت.
بااینکه به سبب وجود تعدادی از پارامترها برای تطبیق بهتر، مدلها باید تغییر می کردند.
به قول ناسا دستکم ۲۶ هزار قطعه زباله ی فضایی در مدار زمین وجود دارد که با سرعت ۱۷ هزار ۵۰۰ مایل بر ساعت درحال حرکت هستند.
این زباله های فضایی باتوجه به سرعت و اندازه ای که دارند می توانند به ماهواره ها لطمه بزنند و ۵۰۰ هزار قطعه از آنها می توانند موجب نابودی فضاپیماها شوند برای اینکه توانایی برخورد به سیستم های محافظتی، مخازن سوخت و کابین های فضاپیماها را دارند.
بیشتر زباله های فضایی به جو زمین بازمی گردند و آژانس فضایی اروپا امیدوار است این شبیه سازی به سوختن سریع تر و ایمن تر آنها در جو زمین کمک نماید.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: