تلاش نافرجام ناسا برای احیای هابل

روش سئو: همانطور که احیانا می دانید، تلسکوپ فضایی ˮهابلˮ ناسا چند روزی است که باردیگر به خواب رفته و تا زمانی که مشکل به وجود آمده برای آن برطرف نشود، در حالت ایمن قرار خواهد داشت.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، مدتی است که تلسکوپ فضایی “هابل” درحال نشان دادن عوارض پیری است، اما یک مشکل جدید، ناامیدکننده ظاهر شده است.
ناسا یک هفته است که برای رفع اشکال در کامپیوتر “هابل” تلاش می کند. این سیستم در تاریخ ۱۳ ژوئن گرفتار اشکال شد و تیم عملیات موفق به ری استارت کامپیوتر “هابل” در روز ۱۴ ژوئن و یا سوئیچ به ماژول حافظه پشتیبان نشد.
ناسا در کوشش های مکرر خود در عصر روز ۱۷ ژوئن نیز شکست خورد تا “هابل” همچنان در خواب بماند.
ناسا اعلام نموده است که این تلسکوپ و ابزارهای علمی آن هنوز از سلامتی خوبی برخوردار می باشند، بااینکه اپراتورها برای احتیاط، ابزارهای “هابل” را در حالت ایمن قرار داده اند.
این نخستین مشکل “هابل” طی امسال نیست. ناسا در ماه مارس نیز روزها به دنبال حل خطای نرم افزاری در کامپیوتر اصلی پرواز “هابل” بود. همین طور مشخص شد که سطح ولتاژ “دوربین میدان عریض ۳”طی این چند دهه فعالیت افت کرده است، تا جایی که اعضای تیم عملیات برای جلوگیری از مشکلات آینده نیاز به کاهش بیشتر آن داشتند.
همانند آن دوربین، سن بالای “هابل” نیز ممکنست در تازه ترین مشکل نقش داشته باشد. سیستم محموله “هابل” از یک کامپیوتر متعلق به دهه ۱۹۸۰ ناسا استفاده می نماید که شامل دو کامپیوتر و چهار ماژول حافظه “CMOS ۶۴K” است و در هر زمان فقط یک کامپیوتر و یک ماژول حافظه قابل استفاده می باشد.
از طرفی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به نظر به این زودی ها پرتاب نمی گردد تا بعنوان جانشین “هابل” عمل کند. این در حالیست که اگر “هابل” مدام خراب شود، “جیمز وب” تنها گزینه ما است.

منبع: