نابودی میكروپلاستیك ها با ربات هایی پیشرفته

به گزارش روش سئو محققان ˮانجمن شیمی آمریکاˮ در مطالعه اخیرشان میکرو ربات هایی برای مبارزه با میکروپلاستیک ها طراحی نموده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، قطعات کوچک پلاستیک همه جا از محیط های شهری گرفته تا طبیعت وحش و بکر وجود دارند. اگر این پلاستیک ها به حال خود رها شوند صدها سال طول می کشد تا کاملا تخریب شوند و از بین بروند. کاتالیزورهای فعال شده توسط نور خورشید می توانند روند کار را تسریع کنند، اما وادار کردن این کاتالیزورها به برقراری ارتباط با میکروپلاستیک ها دشوار است.
محققان انجمن شیمی آمریکا در مطالعه ای که به تازگی در مجله “ACS Applied Materials & Interfaces” انتشار یافته، اعلام کردند موفق به توسعه میکروربات های خودرانی شده اند که قادر به شنا کردن هستند و با همین روش می توانند به پلاستیک ها متصل شوند و آنها را تجزیه کنند.
مواد پلاستیکی در محیط حضور مطلق دارند و زباله های پلاستیکی و قطعات پلاستیکی شکسته فضای بسیاری را اشغال می کنند. کوچکترین قطعات پلاستیکی، میکروپلاستیک ها هستند که اندازه آنها کمتر از ۵ میلی متر است و برداشتن آنها دشوار می باشد. علاوه بر این، آنها می توانند فلزات سنگین و آلاینده ها را جذب کنند و اگر به صورت تصادفی توسط انسان یا حیوان مورد استفاده قرار گیرند، می توانند صدمه جبران ناپذیری به آنها بزنند.
در مطالعات پیشین محققان یک روش کم انرژی برای خلاص شدن از شر پلاستیک در محیط عرضه کرده بودند و آن استفاده از کاتالیزورهایی بود که از نور خورشید برای تولید ترکیبات بسیار واکنشی برای تجزیه این نوع پلیمرها استفاده می کردند. با این وجود، تماس کاتالیزورها و قطعات کوچک پلاستیکی با یکدیگر چالش برانگیز است و معمولا برای انجام این کار به پیش عملیات یا همزن های مکانیکی بزرگ نیاز است.
طی این مطالعه “مارتین پومرا” و همکارانش قصد توسعه یک کاتالیزور خورشیدی را داشتند که به سمت میکروپلاستیک ها حرکت کرده و با اتصال به آنها، میکروپلاستیک ها را از بین می برند. برای تبدیل یک ماده کاتالیزوری به میکروربات های قابل حرکت محققان ذرات ستاره ای شکلی از بیسموت وانادات(Bismuth vanadate) ساخته و سپس آن ساختارهایی به عرض ۴-۸ میکرومتر را به صورت مساوی با اکسید آهن مغناطیسی پوشاندند. میکرو ربات ها می توانند در یک پیچ و خم کانال شنا کنند و در تمام طول مسیر با قطعات ریز پلاستیک تعامل داشته باشند. محققان اعلام کردند میکروربات های آنها بگونه ای ساخته شده است که می تواند میکروپلاستیک های مکان های دور افتاده که دسترسی به آنجا دشوار می باشد را هم پیدا کرده و از بین ببرد.