آغاز خدمات رسانی عمومی روبوتاكسی ها در پكن

به گزارش روش سئو شرکت چینی ˮبایدوˮ نخستین شرکتی است که سرویس دهی تاکسی های خودران به عموم مردم را به صورت رسمی و بدون راننده مراقب شروع کرده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، “بایدو” این غول فناوری چینی آنچه نخستین سرویس تاکسی رباتیک تجاری در این کشور نامیده می شود را از امروز به شکل رسمی راه اندازی کرده است.
وسایل نقلیه خودران این شرکت معروف به “آپولو” حالا بدون حضور راننده ایمنی و مراقب در اطراف پارک “شوگانگ” پکن، مسافران را در ازای پرداخت پول جابجا می کنند. این مبادرت به دنبال آزمایشات زیادی پارسال در این منطقه انجام شده است و این شرکت امیدوار است که در آینده نزدیک به شهرهای دیگر چین هم خدمات رسانی کند.
سرویس روبوتاکسی های “بایدو” در واقع همان سرویس تاکسی های اینترنتی است، با این تفاوت که راننده ای در کار نیست و خودرو ها به صورت کاملا خودران خدمات رسانی می کنند.
راه اندازی سرویس روبوتاکسی “بایدو” بعد از آزمایش گسترده وسایل نقلیه خودران این شرکت معروف به “آپولو” انجام می شود که سال قبل بدون راننده ایمنی در خیابان های پکن برای آزمایش چراغ سبز گرفتند.
این شرکت می گوید که این خودرو های خودران حالا بیشتر از ۱۰ میلیون کیلومتر آزمایش را پشت سر گذاشته اند و حالا می توانند گام های اصلی خویش را در جهت تجاری سازی و خدمات رسانی عمومی بردارند.

کاربران این سرویس با نام “سرویس رانندگی از راه دور ۵G” می توانند با استفاده از یک برنامه در تلفن های هوشمند معروف به “آپولو گو”(Apollo Go) درخواست سفر دهند و سپس برای احراز هویت خود یک کد QR را اسکن کرده و وارد خودرو شوند. سپس می توانند برای شروع حرکت از دکمه “Start the Journey” به مفهوم “شروع سفر” استفاده کنند و خودرو فقط در صورتیکه درب ها بسته باشند و کاربران کمربندهای ایمنی خویش را بسته باشند، به حرکت درمی آید.
در حالیکه هیچ راننده مراقبی در آپولوها وجود ندارد، اپراتورها در موارد اضطراری می توانند از راه دور به سیستم هدایت خودرو دسترسی داشته باشند.
“بایدو” می گوید این روبوتاکسی ها مسافران را به سالن های ورزشی، مناطق کاری، کافی شاپ ها و هتل های اطراف پارک شوگانگ پکن منتقل می کنند که بعنوان یکی از مکان های اصلی برای بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ برگزیده شده است. “بایدو” می گوید بازدیدکنندگان از شهر پکن برای این بازی ها می توانند از این روبوتاکسی ها برای حمل و نقل منظم طی این رویداد استفاده کنند.
باآنکه “بایدو” نخستین شرکتی است که سرویس وسایل نقلیه خودران را در چین راه اندازی می کند، اما به نظر نمی رسد که دیگران از این کار چندان عقب باشند، چون که شرکت “AutoX” که یکی از رقبای “بایدو” است بعنوان بخشی از آزمایش و توسعه خود اخیراً یک ناوگان تاکسی کاملاً خودران و بدون راننده را در شهر بزرگ شنژن راه اندازی کرده است، هرچند که هنوز در مرحله آزمایشی است و کاربران تنها با ثبت نام و گزینش می توانند از این سرویس استفاده کنند.
“یونپنگ وانگ” نایب رییس و مدیر کل فناوری خودران “بایدو” می گوید: عرضه خدمات بدون راننده یک مرحله ضروری برای تجاری سازی رانندگی خودکار است. امروز ما خدمات روبوتاکسی کاملاً بدون راننده را در پکن برای عموم مردم باز کرده ایم، موفقیتی که بعد از انجام آزمایش های بی شمار در مدت زمان طولانی به آن دست یافته ایم.

منبع: