توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ چارچوب ارزیابی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی كشور تدوین می شود

به گزارش روش سئو پروژه تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا می شود.
به گزارش روش سئو به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه «تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» با هدف کلی تسهیل و تدقیق تحلیل و ارزیابی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور به مجری گری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا قرار گرفت. دکتر مریم طایفه محمودی مجری این پروژه در اینباره اظهار داشت: به منظور شناسایی شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی کشور و تشکیل مجموعه ای ساختارمند از حوزه ها، ابعاد، شاخص ها و مؤلفه های فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی و در جهت نیل به تحقق فرهنگ مطلوب اسلامی و ایرانی، طراحی و تدوین یک چارچوب مرجع راهنما ضروریست که با کمک این چارچوب، نحوه خوشه بندی و قرارگیری اجزا در کنار یکدیگر و شاکله مطلوبی از شاخصهای فرهنگی- اجتماعی فضای مجازی مشخص خواهد شد. وی ادامه داد: در این راستا پروژه «تدوین چارچوب مرجع شاخصهای فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کشور» که توسط مرکز ملی فضای مجازی کشور تعریف شده، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا می شود. محمودی تصریح کرد: هر محتوای بارگذاری شده بر بستر فضای مجازی را میتوان از منظرهای مختلفی مانند سوگیری ذهنی فرد در عرضه محتوا و مضمون محتوا مورد بررسی قرار داد و در ارتباط با هریک موارد گوناگونی را مد نظر قرار داد. بدین منوال، نوآوری پروژه مذکور را میتوان در مصورسازی پیام نهفته در مضمون یک محتوا در شرایط سوءگیری ذهنی خاص، خلاصه کرد. وی اظهار داشت: بر اساس متدولوژی مورد نظر، تا این قسمت از فعالیت در مجموع ۸۳۰ نمونه محتوا که همگی متعلق به سال ۱۳۹۹ بوده و از سه شبکه اجتماعی استخراج شده اند، در ۵ قلمرو فردی، خانوادگی، قومیتی، جامعه، ملی و بین المللی و با تفکیک موضوعی مشتمل بر ۸ دسته تفریح و سرگرمی، الهیات و اعتقادات دینی، هنر، فرهنگ و هویت، اقتصاد و تجارت، بهداشت و سلامت، علم و فناوری و حقوقی و سیاسی، مورد بررسی قرار گرفتند. به نقل از ایشان، بر اساس نتایج حاصل، در مورد نمونه مورد بررسی، اکثریت محتواها (۲۴.۹ درصد) با سوءگیری ذهنی مبتنی بر اعتراض یا گلایه عرضه شده اند و به لحاظ مضمون هم اغلب محتواهای مورد بررسی (۳۵.۸ درصد)، حاوی مضمون صداقت و عدالت باوری بوده اند.

منبع: