هدف اصلی نورالینك از كامپیوتر بازی میمونش چیست؟

به گزارش روش سئو از سال ۲۰۱۹ شرکت فناوری عصبی ˮنورالینکˮ(Neuralink) در حال ساخت فناوری برای کنترل فعالیت مغز انسان است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، این شرکت که متعلق به ایلان ماسک است آزمایشاتش را بر روی جوندگان شروع کرد و موفق به ساخت اتصالی از راه پوست برای پردازش سیگنال های عصبی شد. این اتصال دارای سیم و مدارهای کم مصرف مجتمع با کاربرد خاص بود.
در سال ۲۰۲۰، نورالینک کارش را ارتقا داد و نوع بی سیم این دستگاه را ساخت که قادر بود در لحظه جریانی در ۱۰۲۴ دریچه پتانسیل عمل ایجاد نماید و یا بر روی فعالیت نورون ها اثر بگذارد. محققان این قابلیت جدید ارتباطی را با ثبت سیگنال های حسی خوک ها در حالیکه در محیط می گشتند به نمایش گذاشتند. در این مورد محققان الکترودها را در بخشی از مغز خوک که سیگنال های پوزه را پردازش می کند قرار دادند و در حالیکه خوک ها آزادانه در محیط زندگی خود می چرخیدند محققان پاسخ های عصبی به نشانه های حسی را ارزیابی کردند.
در حالیکه این آزمایش روی خوک ها به طرز چشم گیری عملکرد نورون های حسی را نشان داد، محققان فهمیده اند که جهت استفاده این الکترودها در انسان باید این فرآیند را روی حیوانی با توپولوژی عصبی مشابه انسان امتحان کرد یعنی پریمات ها.
هدفی که این شرکت هنوز به آن نرسیده ساخت یک رابط مغز و دستگاه جهت استفاده از دست ها و بازوها است. این نوع رابط برای افراد گرفتار اختلالات عصبی مناسب خواهد بود تا بتوانند راحتتر در محیط حرکت کنند.
به تازگی از میمون ماکاک برای مطالعه ی فعالیتهای عصبی استفاده شده است. دو اتصال به نام اتصال N۱ در قشر حرکتی میمون برقرار شده است. یکی در قسمت چپ و دیگری در قسمت راست. این دو قشر با کمک هم نشانه های بصری و حسی را پردازش می کنند. این فناوری از این نقاط برای پیشبینی حرکات مورد نظر سوژه استفاده می نماید.
نورالینک اخیرا فیلمی از یک میمون ماکاک منتشر نمود که با استفاده از فناوری آنها بازی ویدیویی “پونگ” را انجام می دهد. ماسک پیش از این در مورد انجام آزمایش بر روی پریمات ها صحبت کرده بود اما این اولین باری است که آنرا به نمایش می گذارد.
نورالینک می گوید: این میمون که نامش “پاگر”(Pager) است شش هفته قبل یک تراشه درون مغزش قرار داده شده و به او یک دسته ی بازی داده شد تا نشانگری را به سمت مربع های رنگی حرکت دهد. وقتی او توانست با موفقیت این کار را انجام دهد یک نوشیدنی موز به او بعنوان پاداش دادند.
در حالیکه او با دسته ی بازی کار می کرد، تراشه ها فعالیت مغز این میمون را به یک کامپیوتر منتقل می کردند تا بررسی شود و مشخص شود در هنگام حرکت دادن دستانش چه اتفاقی در مغزش رخ می دهد. سپس دسته ی بازی از دستگاه جدا شد اما میمون همچنان کنترل کردن بازی را به وسیله ی مغزش و تراشه های نورالینک ادامه داد.
از لحاظ تئوری، این فناوری می تواند به انسان ها در کنترل اندام مصنوعی بوسیله ی تراشه های نورالینک کمک نماید. ماسک در توییتی در روز پنجشنبه اعلام نمود که این فناوری به افراد فلج کمک می نماید تا از تلفن هوشمند استفاده کنند.
اندروجکسون(Andrew Jackson) متخصص علوم اعصاب که استاد دانشگاه نیوکاسل است به بیزینس اینسایدر اظهار داشت: انجام بازی کامپیوتری به وسیله ی مغز توسط پریمات ها مبحث جدیدی نیست و کار مشابهی در سال ۲۰۰۲ انجام شده است اما این آزمایش خوبی برای این فناوری بود. اگر شما یک تلسکوپ اختراع کنید منطقی است که اول آنرا به سمت جایی می گیرید که می دانید در آن جا با چه چیزی روبه رو خواهید شد. من مطمئنم این فناوری در کشف های علمی آینده نقش خواهد داشت به خصوص اگر استفاده از آن به صورت گسترده برای دانشمندان ممکن شود. همینطور این فناوری به بهبود کارایی فناوری های ارتباط عصبی برای افراد دارای معلولیت کمک خواهد نمود.
او افزود، قرار دادن این دستگاه در مغز پاگر بدون هیچ سیمی پیشرفت قابل توجهی بود. این مورد که هیچ سیمی بر روی پوست قرار نمی گیرد به فراهم کردن ایمنی بیشتر برای انسان ها کمک می نماید چونکه وجود سیم ها می توانند سبب ایجاد عفونت شوند. و همینطور برای راحتی حیواناتی که تحت آزمایش نورالینک قرار می گیرند هم مناسب تر است.
حالا دانشمندان به دنبال یک ساخت یک دستگاه رمزگشا هستند که حرکاتی که فرد تنها قصد انجام آنرا دارد بلافاصله به یک نشانگر کامپیوتری منتقل کند. حسگرهایی که در این فرآیند حضور دارند پاسخ نورون ها به حرکات سوژه را منعکس می کنند، با این وجود افراد دارای معلولیت در مواردی نمی توانند هیچ بخشی از بدن را حرکت دهند و محققان به دنبال توسعه ی این فناوری هستند تا بتواند فعالیت نورون ها را در حالتی که فرد تنها قصد انجام حرکتی را دارد تشخیص و انتقال دهد.

منبع: