اختلالات خواب، عامل افزایش وزن دوران یائسگی است

روش سئو: خراسان رضوی برمبنای نتایج تحقیق جدیدی که در جلسه سالانه مجازی ENDO 2021 ارائه شد، توجه به علایم خواب در دوران یائسگی ممکنست استعداد افزایش وزن در زنان یائسه را کم کند.
به نقل از پارمسی تایمز، دکتر لیلا گرانت از بریگام و بیمارستان زنان بوستون ایالات متحده اظهار داشت: «یافته های ما نشان میدهد که نه فقط استروژن، بلکه اختلالات خواب در دوران یائسگی ممکنست در بدن زنان تغییراتی ایجاد و زنان میانسال را مستعد افزایش وزن کند. بهتر خوابیدن زنان در هنگام یائسگی از احتمال افزایش وزن پیشگیری کرده و به نوبه خود خطر مبتلاشدن به دیابت و سایر بیماریهای مرتبط را نیز می کاهد.
پژوهشگران ۲۱ زن سالم پیش از یائسگی را مورد مطالعه قرار دادند تا نقش اختلالات خواب و تغییرات هورمونی در افزایش وزن یائسگی را بهتر درک کنند. این گروه جهت بررسی تاثیر کم خوابی و استفاده از چربی بدن، با یک مدل آزمایشی شبیه سازی اختلال خواب تجربه شده در دوران یائسگی بررسی شدند.
شرکت کنندگان دو شب خواب بدون وقفه و سه شب خواب با وقفه داشتند که در آن هر ۱۵ دقیقه و هر بار دو دقیقه بیدار می شدند. پژوهشگران با تجویز دارویی به نام لوپرولید که بطور موقت استروژن را سرکوب می کند، به زیر گروهی از ۹ شرکت کننده باردیگر شاهد وقفه در خواب بودند.
پژوهشگران، در افراد بعد از سه شب خواب آشفته، میزان قابل توجهی استفاده از چربی بدن در مقایسه با یک شب خواب معمولی را مشاهده نمودند. هنگام سرکوب استروژن، حتی در خواب طبیعی نیز کاهش مشابهی در استفاده از چربی به وجود آمد.
نتایج این تحقیق نشان داد، تلفیقی از استروژن کم و اختلال خواب در زنان یائسه موجب کاهش استفاده از چربی شد.
گرانت در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار نمود: «علاوه بر استروژن، اختلالات خواب موجب کاهش استفاده از چربی می شود و ممکنست احتمال ذخیره چربی و افزایش وزن در دوران یائسگی را افزایش دهد.»

منبع: