رابطه رژیم های غذایی پرچرب، با گسترش سرطان و ضعف سلول های ایمنی

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه هارواردˮ در بررسی جدیدی دریافتند که رژیم های غذایی پرچرب، سلول های تومور را تغذیه می کنند و سلول های ایمنی را گرسنه نگه می دارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، مدت هاست که ارتباط چاقی با سرطان نشان داده شده اما دانشمندان هنوز تصویر کاملی از این مساله ندارند. پژوهش جدیدی که در “دانشگاه هاروارد” (Harvard University) انجام شده است، بعضی از قطعات گمشده این پازل را مشخص می کند و نشان میدهد که سلول های سرطانی می توانند از چربی در دسترس برای گرسنه نگه داشتن سلول های ایمنی استفاده کنند و جلوی آنها را برای هدف قرار دادن تومور بگیرند.
این مساله مشخص شده است که رژیم های غذایی پرچرب، خطر مبتلاشدن به انواع گوناگون سرطان را می افزایند و به کاهش نتایج درمان و میزان بقا منجر می شوند. برای نمونه، پژوهش های پیشین نشان داده اند که چاقی به متاستاز سرطان های خوش خیم می انجامد. بافت های چربی می توانند سلول های بنیادی سرطان را مخفی کنند و امکان رشد باردیگر بعد از شیمی درمانی را به آنها بدهند. در هر حال، نتایج همیشه هم به این شکل نیست و گاهی چاقی می تواند نتایج بعضی از انواع سرطان را بهبود ببخشد.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد در این پروژه دریافتند که بنظر می رسد رژیم های غذایی پرچرب، میزان سلول های “CD8+ T” را کم می کنند و همچنین، به کاهش توانایی آنها در مقابله با سرطان منجر می شوند. هنگامی که چربی بسادگی در دسترس باشد، تومورها متابولیسم خودرا باردیگر تنظیم می کنند. انرژی زیاد می تواند به رشد تومور سرعت ببخشد و در عین حال، سلول های تی را از سوختی که برای مقابله با سرطان به آن نیاز دارند، محروم کند.
“آرلین شارپ” (Arlene Sharpe)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما حالا می دانیم که یک جنگ متابولیک میان سلول های تی و سلول های تومور وجود دارد. پژوهش ما، نقشه ای را جهت بررسی این کنش متقابل فراهم می آورد و به ما امکان می دهد تا در مورد ایمنی درمانی سرطان و درمان های ترکیبی آن فکر نماییم.

پژوهشگران این ارتباط پیچیده را در موش های مبتلا به انواع گوناگون سرطان مورد بررسی قرار دادند. آنها بعضی از موش ها را با رژیم غذایی پرچرب و برخی را با رژیم غذایی معمولی تغذیه کردند. پژوهشگران دریافتند که تومورها در موش های چاق، سریع تر رشد می کنند.
همین طور پژوهشگران دریافتند که ریزمحیط تومور در موش های چاق، دارای اسیدهای چرب آزاد کمتری است. آنها نتیجه گرفتند که سلول های سرطانی، مصرف چربی خودرا می افزایند و چیزی برای سلول های CD8+ T باقی نمی گذارند.
پژوهشگران باور دارند که یافته های آنها می توانند به بهبود ایمنی درمانی سرطان کمک کنند.
این پژوهش، در مجله “Cell” به چاپ رسید.

منبع: