یك مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات: اعطای وام به خدمات دهندگان هوشمندسازی مدارس

به گزارش روش سئو مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: در امتداد شبكه هوشمندسازی مدارس، اعطای وام با اولویت قراردادن شركت های فعال در حوزه خدمات آموزشی، در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش روش سئو به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر قدیری، با اشاره به شروع هوشمندسازی مدارس در ایران از دهه ۸۰ اظهار داشت: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش، برنامه هوشمندسازی مدارس شامل امکان دسترسی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های کامپیوتری آموزشی و غیره را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم آورد که این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شد. وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح، در تشریح جزئیات «شبکه هوشمندسازی مدارس دانا»، اضافه کرد: یکی از لایه های اصلی این طرح، لایه زیرساخت است که تلویحاً همان بحث اتصال مدارس است. در این لایه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات صورت می گیرد و طبق تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مدارس سراسر کشور (و نه فقط مدارس هدف در ماده ۶۹ قانون) را به شبکه ای اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات متصل کند. قدیری افزود: لایه بعدی، خدمات است که بطور مشترک توسط وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و آموزش و پرورش پیش می رود. لایه خدمات به عبارتی ورود کسب و کارها جهت ارائه محتوای مناسب برای دانش آموزان و مدارس را پیگیری می کند که تا کنون منجر به احصای خدمات در بیش از ۲۰ حوزه شامل خدمات کتاب های درسی دیجیتال، آزمون های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه و … شده است. لایه سوم نیز لایه محتوا است که بطور کامل به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است. مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات ایران باتوجه به اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات به وجود سه پروتکل برای ارائه خدمات و به عبارتی تولید محصول مناسب اشاره نمود و اظهار داشت: این پروتکل ها، پروتکل های فنی، امنیتی و حریم خصوصی هستند که طی آن، کسب و کارها باید خدمت / محصولی را ارائه نمایند که خاصیت های فنی مناسب را دارا باشد. هم چنین پروتکل امنیتی باید به شکلی رعایت شود که شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم. برای اینکه در این طرح، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار می گیرند که جامعه آماری قابل توجهی به شمار می روند. هم چنین پروتکل سوم نیز به ضرورت حفظ حریم خصوصی دانش آموزان در حین ارائه خدمات می پردازد. وی هوشمندسازی مدارس را گامی موثر در امتداد تحقق عدالت آموزشی در کشور دانست و افزود: پیاده سازی این طرح موجب می شود تا دانش آموزی که در یک استان کمتر توسعه یافته کشور زندگی می کند، بتواند همان خدمات آموزشی را دریافت کند که دانش آموزی در یک منطقه شهری توسعه یافته دریافت می کند. همانطور که در عدالت ارتباطی، همان میزان خدماتی که برای یک فرد در یک شهر توسعه یافته وجود دارد در یک منطقه محروم نیز ارائه می شود. قدیری درباب آخرین وضعیت شبکه هوشمندسازی مدارس اشاره کرد: طی تازه ترین پیشرفت های حاصل شده در این طرح، بیش از ۸۱ هزار مدرسه از مجموع ۸۶ هزار مدرسه موجود در کشور به شبکه دانا متصل شده اند. دانا شبکه اختصاصی هوشمندسازی مدارس است که در عین حال که امکان اعمال کلیه خط مشی ها و ملاحظات مربوط به اتصال دانش آموزان به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را دارا است، هزینه کمتری را در بردارد و به صورتی کاهش شکاف تحصیلی دانش آموزان را با ارائه خدمات آموزشی یکپارچه و یکسان به دنبال دارد. وی درباب چالش های پیش روی این طرح به عدم تعیین منابع مالی توسط قانونگذار در ماده ۶۹ برنامه ششم، عدم همکاری مناسب بین دستگاهی خصوصاً در امتداد ارائه اطلاعات صحیح و به روز شده و نیز عدم وجود اتفاق نظر روی یک رویه اشاره نمود و اظهار داشت: در امتداد تشویق و رفع موانع موجود در بحث اتصال، برای اولین بار خط تولید مودم های داخل کشور (outdoor) افتتاح شد. قدیری افزود: از طرف دیگر اعطای وام از محل وجوه اداره شده با اولویت قراردادن شرکت هایی که در حوزه خدمات آموزشی به فعالیت می پردازند در دستور کار قرار گرفته است. هم چنین از مشوق هایی مانند اختصاص فضای کاری اشتراکی و سرویس هم مکانی برای رشد شرکت های نوپا به شرکتهای واجد شرایط اعطا می شود. در کنار کلیه این طرح ها می توان به پویش های مردمی جهت تامین دستگاه های الکترونیکی مناسب برای دانش آموزان نیازمند و یا مستقر در مناطق محروم و دورافتاده اشاره نمود. مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس با اعلان اینکه در این راه از تجربه های جهانی موفق در حوزه آموزش الکترونیکی بهره برده ایم و اهتمام داشته ایم از اختراع باردیگر چرخ پرهیز نماییم، رشد و تکامل همه زمان سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا را محور اصلی بلوغ واقعی آموزش الکترونیکی در کشور دانست. وی اظهار داشت: غنی سازی محتوای ارائه شده در این بستر توسط معلمان، ضرورت تدقیق اطلاعات ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح، همکاری بیشتر در اجرای لایه خدمات، تعیین پروسه بررسی و تایید محتواهای آموزشی تولید شده و خلق اهرم های نوآورانه بمنظور حضور کسب وکارها در مناطق محروم انتظاراتی منطقی و معقول از همکار اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این طرح، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.

منبع: