طراحی یك ربات با الهام از موش كور برای حفاری در سیاره های دیگر

روش سئو: پژوهشگران كره ای با الهام از موش كور، یك ربات طراحی نموده اند كه برای حفاری در سیاره های دیگر قابل استفاده می باشد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، همچنان که ما به بررسی و کاوش در سیارات دیگر می پردازیم، می خواهیم نه فقط از آنچه در سطح آنها است، بلکه از آنچه که در زیر سطح آنها وجود دارد نیز باخبر شویم. اینجاست که “Mole-bot” وارد می شود که رباتی است که بطور خودکار می تواند در سطح هر سیاره ای تونل بزند.
در ساخت این ربات که در موسسه پیشرفته علوم کره(KAIST) توسعه یافته از موش کور اروپایی و موش صحرایی آفریقایی الهام گرفته شده است. دومی با دندان های برنده و قوی خود زمین را حفاری می کند، در صورتیکه اولی از پنجه های قدرتمند خود برای پراکنده کردن خاک های حفر شده به پشت خود استفاده می نماید.
این ربات بجای دندان، یک نوع مته پروانه ای بسط پذیر دارد. تیغه های دندانه دار و تاشوی این پروانه موقع حفر تونل، به تدریج گسترش می یابند تا تونلی حفر شود که از بدنه استوانه ای ربات پهن تر باشد. در مرحله بعد، بجای پنجه، ربات از دو لبه فلزی لولایی که در دو طرف مته قرار دارد، استفاده می نماید تا خاک حفر شده را به عقب براند.

گفتنی است که مته و لبه ها بطور متناوب کار می کنند، بطوریکه دخالتی در کار هم ندارند و مخل عملکرد یکدیگر نمی شوند.
سه زنجیره(مانند سیستم انتقال تانک) در قسمت عقب “Mole-bot” آنرا به جلو می رانند و قسمت میانی یا کمر این ربات می تواند تغییر جهت را در هنگام تونل زدن ممکن سازد.
در کنار استفاده از این ربات در سیارات دیگر، ممکنست بتوان از آن در صنعت معدن نیز بهره جست، چونکه ادعا می شود در مقایسه با سیستم های حفاری موجود، ارزان تر و کارآمدتر است و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
نمونه اولیه فعلی که نسخه سوم این ربات است، ۸۴ سانتی متر طول و ۲۵ سانتی متر عرض دارد و وزن آن ۲۶ کیلوگرم است.

پروفسور “هیون میونگ” سرپرست این پروژه می گوید: ما با این نوع ربات حفاری منتظر اکتشافات کارآمدتر منابع هستیم. ما همین طور امیدواریم که “Mole-bot” از نظر طیف کاربردهای گسترده و امکان سنجی اقتصادی تأثیر بسیار مثبتی بر بازار رباتیک بگذارد.

منبع: