مبتلایان به دیابت نوع ۲ برای كاهش خطر سرطان و زوال عقل چه كنند؟

روش سئو: پژوهشگران استرالیایی بتازگی اظهار كرده اند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر مبتلاشدن به سرطان و همین طور زوال عقل قرار دارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از هلث لاین، بگفته پژوهشگران “موسسه قلب و دیابت بیکر”(Baker Heart and Diabetes Institute)ملبورن، قند اضافی در بدن می تواند به لطمه “ریز عروقی”(microvascular) منجر شود که این مساله نیز با لطمه رساندن به رگ های خونی کوچک در مغز موجب زوال عقل می شود.
افراد مبتلا به دیابت ممکنست به بعضی از بیماری ها همچون نفروپاتی، رتینوپاتی و نوروپاتی مبتلا شوند. حالا پژوهشگران استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که مبتلایان به دیابت نوع دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی در معرض مبتلاشدن به انواع سرطان و ۶۰ درصد بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر مبتلاشدن به زوال عقل قرار دارند.
پژوهشگران موسسه بیکر در ملبورن در مطالعه اخیرشان اظهار نگرانی کرده اند چونکه حالا و به سبب شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ تعداد کمی از افراد برای انجام آزمایش و غربالگری های معمولی به پزشکان مراجعه می کنند.
بنابر گزارش ها به سبب شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ مراجعه به سرطان شناسان ۳۰ درصد کاهش یافته است و غربالگری های دیابت در استرالیا به یک سوم کاهش یافته است. علاوه بر این انجام دو آزمایش لطمه شناسی و رادیولوژی که نقش مهمی در تشخیص سرطان دارند نیز تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
پژوهشگران موسسه بیکر، زوال عقل و دیابت را با لطمه ریزعروقی مرتبط می دانند و بگفته آنها این لطمه می تواند به سکته های کوچک منجر شود. آنها می گویند که این امر می تواند با لطمه به رگ های خونی کوچک در مغز، منجر به زوال عقل افراد شود.
دکتر “الکس ریوز”(Alex Reeves) متخصص مغز و اعصاب و استاد پیشین عصب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه دارتموث اظهار داشت: بزرگترین مشکل، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته(AGEs) و التهاب است.
محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در واقع گلوکز هستند که عروق خونی و پایانه های عصبی را در بدن جمع می کنند و به آنها لطمه می رسانند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در جریان خون تجمع یافته و بر سطح کلی HbA۱c تاثیر می گذارند. این لطمه موجب ایجاد عوارض دیابت در چشم ها، کلیه ها، انگشتان دست، انگشتان پا و سایر قسمت های بدن می شود. هرچه محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته موجود در بدن افراد بیشتر باشد، A۱C بدن آنها بیشتر خواهد شد. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته همین طور در گوشت خصوصاً گوشت هایی که در حرارت بالا کبابی، پخته شده یا سرخ می شوند، وجود دارد.
وی اظهار داشت: افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر این امر که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مقادیر بسیار بالا در بدن وجود داشته باشد قرار دارند علاوه بر آن در معرض خطر بیماری های ریز عروقی نیز هستند.
پژوهشگران گفتند آنها می توانند زوال عقل، تصلب شرایین، نوروپاتی و سرطان را برمبنای سطح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته پیش بینی کنند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته از پروتئین، گلوکز و لیپید گلوکز تشکیل شده و بسیار التهابی است. آنها بخشی اجتناب ناپذیر در روند پیری هستند و افراد نمی توانند بطور ۱۰۰ درصد آنها را از بین ببرند، برای اینکه همه ما به گلوکز در جریان خون نیاز داریم. کاری که افراد در این رابطه می توانند انجام دهند این است که با کاهش قند خون و کاهش التهاب کلی روند این بیماری را کند سازند.
عوامل ضد التهابی تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را می کاهد، بنا بر این برخی پژوهشگران می گویند که کاهش التهاب نیز با کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت ارتباط مستقیم دارد. کاهش سطح قند خون بوسیله عادات سبک زندگی سالم التهاب کلی را می کاهد بنا بر این ورزش مهمست برای اینکه ورزش به بدن شما کمک می نماید تا قند اضافی موجود در جریان خون افراد از بین برود و به نوبه خود موجب کاهش پیشرفت های محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می شود.

منبع: