فرود بی خطر بر عرشه كشتی با یك سیستم كمكی جدید بعلاوه فیلم

به گزارش روش سئو دانشمندان ˮدانشگاه فنی مونیخˮ(TUM) یك سیستم كمكی ساخته اند كه به خلبانان بالگرد كمك می نماید تا حتی در وضعیت دید ضعیف بر روی كشتی ها به راحتی و بدون خطر فرود بیایند. این سیستم اطلاعات مهمی را در صفحه نمایش لبه كلاه ایمنی خلبان نمایش می دهد و به خلبانان بالگرد در فرود دقیق كمك می نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، در شرایط آب و هوایی نامساعد هنگام رسیدن به سکوهایی مانند عرشه کشتی ها و مناطق شیب دار، بالگرد باید فاصله ایمن خود از سازه های روی سطح عرشه را حفظ کند تا پره های بالگرد با آنها برخورد نکند. علاوه بر این بالگرد باید از لبه عرشه به اندازه کافی فاصله داشته باشد تا به علت فاصله کم و تکانهای عرشه به دریا نیفتد. در چنین مواردی، خلبانان باید تلاش زیادی در هنگام فرود داشته باشند.
اکنون دانشمندان با استفاده از شبیه ساز بالگرد در “موسسه فناوری های بالگرد”(Chair of Helicopter Technology) این وضعیت چالش برانگیز و خطرناک را مدل سازی کرده اند.
“تیم ملینگ”(Tim Mehling) دانشجوی مقطع دکترا موسسه فناوری هلیکوپتر اظهار داشت: به صورت کلی در دریاهای آزاد، تنها چند مورد راهنمایی بصری برای راهنمایی خلبانان وجود دارد. ازاین رو خلبانان مجبور می شوند تمرکز خویش را از هدف شان که فرود بر عرشه کشتی است تغییر دهند و به صفحه پانل کابین خلبان نگاه کنند. در این شرایط حتی تمرکز و حواس بهترین خلبانها هم پس از ۲۰ بار کوشش برای نزدیک شدن پرت می شود.
ایده او ایجاد یک کلاه ایمنی مجهز به صفحه نمایش است که کلیه اطلاعات مربوط به بالگرد و کشتی را عرضه می داد. این فناوری با عنوان واقعیت افزوده (AR) شناخته می شود.
دانشمندان در درجه اول یک شبیه سازی کاملاً واقع بینانه از محیط دریا را بوجود آورده اند. آنها همینطور در نظر گرفتند که خلبانان چه اطلاعاتی را برای نزدیک شدن و فرود امن و بی خطر روی کشتی نیاز دارند. دانشمندان در سیستم خود، نمادهای مناسبی را برای هر مرحله از فرود ایجاد کردند. نمادهای هماهنگ در مرحله پرواز، به طور خودکار روی لبه کلاه که در مقابل چشم قرار می گیرد، ظاهر می شوند.
این کلاه ایمنی یک نشانگر دید بصری را دقیقاً همانند پارامترهای کلیدی بالگرد برای خلبان فراهم می آورد.
به همین ترتیب این نرم افزار می تواند از داده های تصویربرداری هم استفاده نماید تا عرشه کشتی را شناسایی کرده و این روش کامل را که به شکلی شبیه اسلاید سه بعدی در صفحه نمایش است، به تصویر بکشد.
ملینگ در پایان اضافه کرد: اگر دید درستی به علت هوای بد در دسترس خلبانان نباشد، خلبان می تواند از این اسلاید مجازی پایدار بهره برده و حرکت نماید تا بتواند یک فرود بی خطر داشته باشد.
چهار خلبان با تجربه در عملیاتهای دریایی ارتش آلمان و بخش خصوصی، سیستم کمک خلبان مذکور را امتحان کرده و از این تکنولوژی راضی بوده اند.
در مرحله بعدی، این سیستم توسط خلبانانی که در طیف گسترده ای از سناریوهای پروازی کار می کنند، آزمایش خواهد شد. از این نتایج برای بهینه سازی و بهبود بیشتر سیستم مذکور استفاده خواهد شد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4