سازمان فناوری اطلاعات منتشر كرد؛ نتایج پیمایش تاثیر كرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات

به گزارش روش سئو سازمان فناوری اطلاعات ایران با بررسی تاثیر شیوع كرونا بر كسب وكارهای فناوری اطلاعات در كشور، نتایج پیمایش تاثیر شرایط پیش آمده در این خصوص را بر شركت های نوپا و نوآفرین منتشر نمود.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، پاسخ به این سؤال كه كرونا چه تأثیری بر كسب وكارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی ها و چالش هایی مواجه است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد كسب وكارهای امروزی است و تاثیر متفاوتی كه كرونا بر هر یك از این كسب وكارها می گذارد و از طرفی، از آنجائیكه هر كسب وكاری با شبكه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین كنندگان، نهادهای حاكمیتی و دولتی و… در ارتباط می باشد و از آنها تاثیر می پذیرد، تاثیرپذیری هر یك از اجزای این شبكه از شیوع ویروس كرونا، می تواند بر كسب وكار مورد مطالعه هم اثری متفاوت داشته باشد. علاوه بر این، باید در نظر داشت كه باآنكه در نگاه نخست، برخی كسب وكارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما امكان دارد به علت تاثیر منفی انتشار كرونا بر تأمین كنندگان آنها، این كسب وكارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده كنند. با چنین نگاهی و برای دستیابی به تصویری هرچند كلی از وضعیت كسب وكارهای نوپای فناوری اطلاعات كشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران ۱۰۰ شركت منتخب از ۲۰۰۰ شركت كه در سامانه نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت نام كرده اند، انجام داده است تا تأثیر شیوع كرونا بر كسب و كارهای ICT مشخص شود. از طرفی در این گزارش، نظرات و دیدگاه های بعضی از فعالان اقتصادی و صاحبان كسب وكارهای آنلاین و مجازی هم آمده است. شناخت رفتار و هم خواسته های كسب وكارها كه مهمترین هدف این مطالعه و پیمایش است، به حاكمیت كمك می نماید تا بتواند سیاست های كارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیتهای اقتصادی و هم كاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی انتشار كرونا بر شهروندان و كسب وكارها در پیش بگیرد. نتایج تأثیر انتشار كرونا بر كسب و كارهای آنلاین ایرانی در این گزارش چگونگی تاثیر انتشار كرونا بر كسب وكارهای آنلاین ایرانی در چارچوب چند دسته بندی شامل صنعت خدمات گردشگری آنلاین، از افت فروش تا تعدیل نیرو، تأثیر بر پلت فرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی، میزان خرید آنلاین، تاثیر ویروس كرونا بر سامانه های حمل و نقل آنلاین، رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال، تأثیر كرونا بر بازی های آنلاین، رشد خیره كننده برگزاری رویداد و كلاس آنلاین، تأثیر بر اپلیكیشن های مالی و فین تك، كاهش تبلیغات آنلاین، تاثیر بر مرسولات پستی فروشگاههای اینترنتی، تأثیر لغو پروازها و حركت قطارها بر ارسال بسته های پستی، تأثیر بر بازار خرید و فروش موبایل، تأثیر بر سرویسهای آنلاین توزیع غذا و كاهش تراكنش های شاپركی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بررسی های به دست آمده از كسب و كارها در رسته های مختلف شامل موارد زیر است: در حوزه سفر و گردشگری: كاهش ۸۰ درصدی كل فروش، كاهش ۷۰ درصدی رزرو اقامت و تعدیل نیروی انسانی در حوزه حمل و نقل آنلاین: كاهش ۱۵ درصدی ارسال مرسولات نسبت به سال قبل و افزایش ۵ درصدی ارسال مرسولات نسبت به ماه اسفند، كاهش دو رقمی درصد تعداد سفر در حوزه سفارش آنلاین: كاهش ۶۰ درصدی تعداد سفارشات در حوزه سفارش آنلاین كالای سوپرماركتی: افزایش ۵۰ درصدی تقاضا و اندازه سبد خرید مشتركان در حوزه مشاوره پزشكی آنلاین: افزایش ۲۲ درصدی تعداد مشاوره در حوزه خرید آنلاین كالاهای فروشگاهی: كاهش ۷ درصدی پرداخت اقساط و افزایش ۱۵ درصدی فروش در حوزه خرید گروهی: كاهش ۸۰ درصدی فروش در حوزه ویدئو و رسانه: افزایش ۷۴ درصدی تماشای مجانی انیمیشن، افزایش ۳۵ درصدی تماشای محتوا، افزایش ۴۰ درصدی بارگذاری ویدئو، افزایش ۲۵ درصدی تماشای ویدئو در حوزه رویدادهای آنلاین: افزایش ۵۰ درصدی برگزاری رویداد و كلاس آنلاین، افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه برگزاری رویدادهای آنلاین در حوزه بازار آنلاین خدمات مسكن: كاهش ۵۰ درصدی تعداد سفارش، كاهش ۱۵ درصدی تعداد آگهی، در حوزه پرداخت آنلاین: افزایش ۲۵ درصدی تعداد كاربران، كاهش ۳۸ درصدی پرداختی آنلاین كرایه در حوزه خرید آنلاین بلیط: كاهش ۱۰۰ درصدی خرید بلیط در حوزه تبلیغات آنلاین: كاهش ۹۰ درصدی تبلیغات كلیكی، كاهش ۵۰ درصدی در همكاری در فروش، كاهش ۷۰ درصدی كاهش فروش و كاهش ۵۰ درصدی سفارش تبلیغات تاثیرات مثبت و منفی كرونا بر كسب و كارها در تحلیل نتایج موجود نظرسنجی در خصوص اینكه ویروس كرونا در چه حوزه هایی تاثیرات مثبت و منفی گذاشته است، این نتایج به دست آمد: حوزه های مربوط به خدمات پزشكی (تولید تجهیزات پزشكی، مشاوره آنلاین و..) بیشترین تأثیر مثبت را از كرونا گرفته اند. همینطور حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاكسی اینترنتی و شبكه های فروش اینترنتی هم بیشترین تأثیر منفی را از این وضعیت گرفته اند.

تنها ۱۸ درصد شركتهای موجود، به علت انتشار كرونا مجبور به كاهش نیروهای خود شده اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است. بررسی حوزه هایی كه بیشترین و كمترین كاهش درآمد را به جهت ویروس كرونا داشته اند، نشان داده است كه شركت های فعال در حوزه پزشكی، بیشتر از سایر حوزه ها اعلام نموده اند كه یا كاهش درآمد نداشته اند و یا كاهش درآمد ناچیزی داشته اند. از سوی دیگر، شركتهای فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها، كاهش درآمد داشته اند.
در همین حال از ۹۴ شركت، ۵۸شركت (۶۱درصد) ادعا كرده اند كه در صورت تداوم شرایط موجود، كسب وكارشان در كمتر از ۳ماه به صورت كامل تعطیل خواهد شد. ۶ شركت دیگر بین ۳تا ۶ماه تاب می آورند و ۳۰ شركت هم ادعا كرده اند كه با منابع موجود تنها تا آخر سال می توانند به فعالیت در كسب وكار خود ادامه دهند.
همینطور ۴۳درصد شركتهایی كه كمتر از ۳ماه منابع برای ادامه كسب وكار خود دارند، درحوزه نرم افزار فعالیت دارند. پیشنهاد صاحبان این كسب وكارها، در مورد حوزه های اولویت دار برای دریافت تسهیلات دولتی، به شرح زیر است:
این پیمایش توسط معاونت سیاستگذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده و جزئیات كامل آ در این لینك در دسترس می باشد.