بررسی دوربین های پیشرفته مریخ نورد استقامت

به گزارش روش سئو ناسا با نصب قطعات نهایی مریخ نورد ˮاستقامتˮ، آنرا برای سفر به مریخ آماده می كند. این مریخ نورد كه پیش تر ˮمارس ۲۰۲۰ˮ نامیده می شد، مقرر است بعد از پرتاب به بررسی مریخ بپردازد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، مونتاژ نهایی و آزمایش مریخ نورد “استقامت” ناسا در مركز فضایی كندی در فلوریدا با نزدیك شدن به پرتاب این مریخ نورد در ماه ژوئیه همچنان ادامه دارد.
مریخ نورد استقامت پیشرفته ترین وسیله ای است كه آژانس فضایی تابحال ساخته و چشمان آن هم از این قاعده مستثنی نیستند.
ناسا هم اكنون پیش از ارسال این مریخ نورد به فضا همه جنبه های مریخ نورد جدید خویش را آزمایش می كند و چشم های شیشه ای(دوربین های تعبیه شده بر روی این مریخ نورد) هم جزو این آزمایش ها محسوب می شوند كه حالا ناسا در حال آزمایش این دوربین ها است.
مریخ نورد استقامت دارای ۹ دوربین مهندسی، هفت دوربین علمی و هفت دوربین ورودی و فرود خواهد بود.
نام این دوربین ها عبارتند از: دوربین(Navcams) “ناوكمز”، دوربین”هزكمز”(Hazcams)، دوربین “سوپركم”(SuperCam) و دوربین “مست كم زد”(Mastcam-z) كه بعضی از آنها نصب و مورد آزمایش قرار گرفته اند.
دوربین های ناوكمز برای ثبت تصاویر پانوراما، دوربین های هزكمز برای ثبت تصاویر از مكان هایی كه رفتن به درون آنها مشكل است، دوربین سوپركم برای مطالعه سنگ های مریخی با تاكید بر جستجوی نشانه های زندگی، گذشته یا حال مورد استفاده قرار می گیرد و دوربین مست كم زد هم تصاویر چند وجهی را ثبت خواهد نمود.
ناسا در یك وبلاگ نوشت: مریخ نورد استقامت كه مجهز به “ابزارهای علوم بینایی”(visionary science instruments)، بعد از نصب چندین دوربین تحت “آزمایش چشم” قرار گرفت. این مریخ نورد شامل یك دسته از دوربین ها با قابلیت های تصویربرداری بالا است كه هر كدام از آنها قابلیت های متفاوت و خوبی دارند. این توانایی ها به این مریخ نورد اجازه می دهد تا به راحتی در سیاره سرخ كاوش كند و به صورت تخصصی هر آنچه در آنجا رخ می دهد را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.
پرتاب مریخ نورد استقامت دو هدف دارد. اولین هدف، بررسی های علمی برای درك محیط مریخ در گذشته و حال و همینطور قابل سكونت بودن آن است. دلیل دوم هم جمع آوری نمونه هایی از خاك مریخ برای آوردن به زمین است. هم اكنون پرتاب این مریخ نورد برای ماه ژوئیه سالجاری برنامه ریزی شده است كه امكان دارد زمان پرتاب به علت شیوع كرونا به تعویق بیفتد.
این مریخ نورد، مجموعه ای از تجهیزات علمی مانند رادار زمین نفوذ، طیف سنج جهت بررسی تركیبات خاك و چندین دوربین برای ثبت تصاویر پانوراما و كلوزآپ از سطح مریخ را با خود حمل می كند. استقامت، یك بالگرد كوچك و ابزاری برای تولید اكسیژن از دی اكسید كربن هم به همراه خواهد داشت.