نگاهی به خودروهای پرنده ای كه در سال گذشته رونمایی شدند خودرو های پرنده، تحولی بزرگ در حوزه حمل و نقل

روش سئو: خودرو های پرنده، از فناوری هایی هستند كه می توانند به تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل منجر شوند و خیلی از شركت های خودروسازی تصمیم گرفته اند تا در راه ابداع و پیشرفت این خودرو ها قدم بردارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، شاید رفت و آمد در آسمان، به زودی برای خیلی از افراد امكان پذیر شود. خیلی از شركت های بزرگ و مشهور جهان، هم اكنون ماهرترین مهندسان را گردهم آورده اند تا رویای ساخت خودرو های پرنده را به واقعیت نزدیك كنند. شمار قابل توجه كشورهایی كه به استفاده از این تكنولوژی تمایل دارند، سازندگان را بر آن واداشته تا اتحادی را برای ساخت خودرو های پرنده شكل دهند.
به رغم كوشش های پیوسته شركت های خودروسازی در این حوزه، هم اكنون نمی توان با اطمینان اظهار داشت كه خودرو های پرنده، كاملا آماده استفاده هستند. هنوز هیچ شركتی، كاملا از این خودرو ها پشتیبانی نمی كند و باید قوانینی برای مدیریت استفاده از آنها وضع شود.
“سباستین تران”(Sebastian Thrun)، بنیانگذار گروه پروژه فناوری خودران گوگل و مدیرعامل استارتاپ موسوم به “كیتی هاوك”(Kitty Hawk) كه در عرصه تولید وسایل نقلیه پرنده فعالیت دارد، در مصاحبه ای اظهار داشت كه باور دارد موفقیت وسایل نقلیه خودران هوایی، زودتر از پیشرفت وسایل نقلیه خودران زمینی صورت خواهد گرفت.

تران در اینباره اظهار داشت: من باور دارم كه می توانیم قبل از آغاز كار با خودرو های خودران روی زمین، كار با وسایل نقلیه خودران هوایی را آغاز نماییم.
وی ادامه داد: اگر استفاده از وسایل نقلیه هوایی گسترش یابد، دیگر نگرانی برخورد با عابران پیاده، كودكان، دوچرخه ها و خودرو ها وجود نخواهد داشت برای اینكه وسایل نقلیه هوایی، از بالای ساختمان ها و درختان حركت می كنند.
گسترش استفاده از وسایل نقلیه هوایی می تواند امكان برقراری ارتباط با خانه هایی كه در نواحی دورافتاده قرار گرفته اند و تنها راه ارتباطی آنها یك جاده است را نیز برقرار كند. وسایل نقلیه هوایی با حركت در آسمان، میزان مصرف انرژی و هزینه های آنرا نیز كاهش خواهند داد.
در سالی كه گذشت، خیلی از شركت های فعال در حوزه فناوری و خودروسازی، به طراحی و ابداع خودرو های پرنده پرداختند كه بعضی از آنها را در این گزارش معرفی و بررسی می نماییم.

خوروی پرنده بدون سرنشین هیدروژنی
شركت آمریكایی “الاكایتكنولوژیز”(Alaka’i Technologies)، یك خودروی پرنده بدون سرنشین ابداع كرده كه مبتنی برسوخت هیدروژن است وظاهر آن، مفهومی بین یك هلی كوپتر و یك خودروی شاسی بلند را به نمایش می گذارد.
این خودروی پرنده موسوم به “اسكای”(Skai)، شش چرخانه یا روتور روی سقف خود و پنج صندلی دارد و می تواند به صورت عمودی فرود بیاید.

بگفته شركت سازنده، از این خودروی پرنده می توان برای بارگیری و یا بعنوان آمبولانس و تاكسی بهره برد.
اسكای می تواند در هر پرواز، مسافت ۳۰۰ كیلومتر را با سرعت ۱۹۳ كیلومتر بر ساعت طی نماید و به حمل تجهیزات مورد نیاز تا وزن ۴۵۴ كیلوگرم بپردازد. این خودروی پرنده به علت استفاده از سلول های سوخت هیدروژن، وزن كمتری نسبت به همتایان خود دارد و می تواند مسافت بیشتری را طی نماید.
ایده ساخت خودرو های پرنده مبتنی بر هیدروژن، مورد نظر خیلی از شركت های مشهور مانند “بوئینگ” و “ایرباس” نیز قرار دارد.

تاكسی پرنده ایرباس
شركت هواپیماسازی “ایرباس”(Airbus) در سال گذشته، به آزمایش تاكسی پرنده خود پرداخت كه می تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و قبل از فرود آمدن نیز تا ۱۰۰ مایل بر ساعت سرعت بگیرد.
بگفته ایرباس، این تاكسی پرنده موسوم به “واهانا”(Vahana) از زمان آغاز برنامه های آزمایشی، موفق شده تمام انتظارات شركت را برآورده كند.

از آنجائیكه این تاكسی پرنده می تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و پرواز كند، نیازی به باند پرواز ندارد.
هدف ایرباس از آغاز پروژه ساخت واهانا، ایجاد شبكه ای از پهپادهای خودران مسافربری است كه می توانند یك نسخه پروازی از خودرو های خودران شركت “ویمو”(Waymo) باشند.
این تاكسی پرنده فقط ظرفیت یك نفر را دارد و برای سفرهای چندنفره طراحی نشده است.

كوچكترین خودروی پرنده جهان
در سالی كه گذشت، یك استارتاپ ژاپنی موسوم به “اسكای درایو”(SkyDrive)، از اولین نمونه یك خودروی پرنده رونمایی نمود و آزمایش پرواز آنرا نیز با كمك یك خلبان انسان انجام داد. این استارتاپ امیدوار است كه بتواند خودروی پرنده خودرا تا سال ۲۰۲۳ برای فروش محدود و تا سال ۲۰۲۶ برای تولید انبوه آماده كند. “اسكای درایو” می خواهد با ارائه این خودروی پرنده كه كوچكترین خودروی پرنده جهان است، به كاهش ترافیك خیابان ها به خصوص در شهرهای شلوغ كمك نماید.

تاكسی پرنده هیوندای و اوبر
در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۰ از تاكسی پرنده ای رونمایی گردید كه حاصل همكاری دو شركت “هیوندای” و “اوبر” است. این تاكسی پرنده تمام الكتریك می تواند به صورت عمودی از روی زمین بلند شود و فرود بیاید و تا چهار مسافر را با خود حمل كند. اولین نمونه این تاكسی پرنده، فعلا با یك خلبان به نمایش درآمده اما نهایتا مقرر است یك وسیله نقلیه خودران باشد.

این تاكسی پرنده مانند تاكسی های اوبر، به سرویس پشتیبانی وسایل نقلیه خودران متصل خواهد شد. اوبر و هیوندای باور دارند كه این تاكسی پرنده می تواند به تحول در صنعت حمل و نقل كمك نماید.

خودروی پرنده پورشه و بوئینگ

شركت های بزرگ “پورشه” و “بوئینگ” تصمیم گرفته اند طی یك پروژه مشترك، طرحی مفهومی و سپس یك نمونه ابتدایی از یك خودروی پرنده را عرضه كنند. هدف از این پروژه، ارائه یك خودروی الكتریكی است كه قادر به برخاستن و فرود عمودی باشد. این دو شركت قصد دارند تا با این خودروی پرنده، به توسعه حمل و نقل شهری كمك كنند و یك سیستم حمل و نقل ایمن را با برترین برندهای خودروی جهان عرضه كنند. این پروژه، قسمتی از رقابت های سنگین میان بوئینگ و رقیب همیشگی آن یعنی شركت “ایرباس”(Airbus) به حساب می آید.

منبع: