گزارش روش سئو؛ نارضایتی كاربران از افت كیفیت و سرعت اینترنت

روش سئو: خیلی از كاربران اینترنت در ایام اخیر با مشكل قطع و وصلی و سرعت پایین این سرویس مواجهند اما نایب رییس هیئت مدیره شركت زیرساخت می گوید كه اشكالی در شبكه ارتباطی كشور مشاهده نمی گردد.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، وضعیت سرعت و كیفیت دسترسی به اینترنت طی یك ماه گذشته با مشكلات بسیاری همراه بوده است و به سبب افزایش دو برابری مصرف نسبت به پیش از شیوع بیماری كرونا و ناچاری كاربران به خانه نشینی، شاهد اختلال در كیفیت این سرویس هستیم. وزارت ارتباطات از افزایش مصرف ۱۰۰ درصد اینترنت خانگی و ۴۰ درصدی حجم اینترنت موبایل طی دو هفته پایانی سال و باتوجه به افزایش مصرف، به سبب دوركاری و خانه نشینی مردم در بحران كرونا آگاهی داده است. با این وجود به رغم اعلام افزایش ظرفیت شبكه از طرف وزارت ارتباطات، طی چند روز گذشته، وضعیت دسترسی به اینترنت مورد رضایت خیلی از كاربران نیست و با وضعیت مطلوب فاصله دارد. وعده ارائه اینترنت خوب محقق نشد ۲۶ اسفندماه ۹۸ وزیر ارتباطات از آماده سازی شبكه ارتباطی برای ایام نوروز ۹۹ با پیش بینی افزایش مصرف در این ایام آگاهی داد و اعلام نمود كه «۱۴۰۰ گیگابیت به ظرفیت هسته شبكه IP زیرساخت افزوده شده است.» وی اظهار داشت: پهنای باند ارتباطات بین الملل در ۲ هفته منتهی به انتها اسفندماه ۲۰ درصد و پهنای باند ارتباطات داخلی ۶۰ درصد رشد داشته است. در همین حال حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام نموده بود كه «تمامی تلاشمان این است كه كیفیت اینترنت و ارتباطات را برای ایام عید نوروز بهبود دهیم. در روزهای تعطیلات نوروز از شبكه ارتباطی كشور مراقبت كرده و هر منطقه ای كه با مشكل و تراكم شبكه مواجه گردید، مشكل را به سرعت برطرف نماییم.» وی ادامه داد: «افت كیفی اینترنت توسط اپراتورها عمدی نیست و هیچ اپراتوری كیفیت سرویس خودرا كاهش نداده است. تمامی اپراتورها تلاششان این است كه بهترین كیفیت را در اختیار كاربرانشان قرار دهند و در حال مدیریت شرایط هستند.» فلاح جوشقانی با تاكید بر اینكه رگولاتوری به صورت مرتب در حال بررسی كیفیت ارائه خدمات است، اظهار داشته بود: «كیفیت اینترنت در شرایط فعلی به سبب مصرف بیش از اندازه كاربران تغییر كرده است و به رغم همه تلاش ها و افزایش ظرفیت صورت گرفته، اما همچنان كیفیت اینترنت به پیش از شرایط كرونایی نرسیده است.» تست سرعت اینترنت، كاهش كیفیت را نشان می دهد با این وجود اما طی ۵ روز نخست تعطیلات عید ۹۹ كاربران اینترنت ثابت و موبایل از دریافت سرویس رضایت ندارند و تست های انجام شده در سامانه «نت سنج پلاس» وزارت ارتباطات و سامانه «اسپیدتست اكلا» توسط برخی كاربران نشان میدهد كه كیفیت سرویس با آنچه كه انتظار می رفت، متفاوت می باشد.
وضعیت سرعت اینترنت اپراتورهای ثابت نشان میدهد كه سرویسی كه اپراتورها ارائه می دهند با آنچه كه در قراردادشان با كاربران وجود دارد، از نظر كیفی فاصله دارد.
برای مثال اپراتور اینترنت ثابت كه اینترنت با سرعت ۴ مگابیت را باید تضمین كند، اینترنتی زیر یك مگابیت به كاربرانش ارائه می دهد و یا كاربری كه تا قبل از این اینترنت با سرعت ۸ مگابیت دریافت می كرد، به سرعتی كمتر از ۴ مگابیت دسترسی دارد.
این مشكل در سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل نیز دیده می شود و كاربران با افت كیفیت سرویس مواجهند و حتی سرعت آپلود بسیار پایین است.
زیرساخت: شبكه به اشباع ظرفیت نرسیده است در این راستا سجاد بنابی نایب رییس هیئت مدیره شركت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش ظرفیت شبكه اظهار داشت: گزارش شبكه نشان میدهد كه با وجود افزایش ظرفیت، مصرف به نقطه اشباع نرسیده است تا مشكلی ایجاد شود. وی اظهار داشت: در ابتدای شیوع ویروس كرونا و شروع خانه نشینی كاربران، باتوجه به افزایش مصرف و ارائه بسته ۱۰۰ گیگابایتی از طرف اپراتورها، با مشكل كمبود ظرفیت و اشباع اپراتورها مواجه شدیم. اما بعد از آن با افزایش طرفیتی كه از طرف شركت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها صورت گرفت، این اشكال برطرف شد و الان هیچ جای شبكه به ظرفیت اشباع نرسیده است. بنابی در مورد دلیل افت كیفیت اینترنت اشاره كرد: كیفیت از نظر ما پایین نیامده و مشكلی در شبكه ارتباطی دیده نمی گردد. بررسی نشان میدهد كه هم اكنون سرعت شبكه خوب است و باتوجه به افزایش ظرفیت، مشكلی از بابت زیرساخت ارتباطی وجود ندارد. اما اینكه گفته می شود كاربر با مشكل كیفیت مواجه می باشد، باید در دریافت سرویس از نظر سرعت دانلود و آپلود اپراتورها بررسی شود. این مقام مسئول در شركت ارتباطات زیرساخت افزود: اصولاً رشد ظرفیت شبكه پیوسته است و این طور نیست كه افزایش ظرفیت، تنها یك دفعه اتفاق بیافتد؛ ما هر روز در حال افزایش ظرفیت شبكه ارتباطی باتوجه به نیاز لایه های مختلف شبكه هستیم و این اقدام سال ها است كه اتفاق می افتد. اما اینكه بگوییم الان ایرادی وجود دارد، نه ایرادی نمی بینیم. وی اظهار داشت: ظرف دو روز گذشته نیز اشكالی در شبكه مشاهده نشده است. بنابی در مورد اینكه آیا اپراتورها عمداً كیفیت شبكه را كاهش داده اند، اظهار داشت: اپراتور بطور قطع این كار را نمی كند چونكه كاهش عمدی كیفیت موجب ضرر اپراتور شده و كاربر می تواند به اپراتور دیگری مهاجرت كند. ضمن اینكه اپراتور بر اساس پهنای باند به شركت زیرساخت هزینه پرداخت می كند و البته هزینه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان نیز از طرف شركت زیرساخت از اپراتورها دریافت نشد.

منبع: