جنگ باكتری ها و ویروس ها، چالش جدید حوزه زیست فناوری

به گزارش روش سئو یك استارتاپ حوزه زیست فناوری در بررسی جدیدی، از ویروس ها برای مقابله با باكتری های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیك استفاده می نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك كرانچ، جهان حالا در جنگ به سر می برد اما این جنگ، عادی نیست چونكه حریف، ارگانیسمی بسیار كوچك است كه به آسانی و بدون كمك میكروسكوپ شناسایی نمی گردد و در صورت شناسایی نشدن می تواند میلیون ها نفر را در دهه های آینده از بین ببرد. این حریف، باكتری مقاوم در مقابل آنتی بیوتیك است.
سال قبل بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر در جهان، در اثر مبتلا شدن به عفونت باكتریایی از دنیا رفتند. گزارش ها حاكی از این هستند كه امكان دارد این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون نفر برسد.
باآنكه هم اكنون داروهای بسیاری برای از بین بردن باكتری های بد مورد استفاده قرار می گیرند اما این داروها نمی توانند همه باكتری های بد را از بین ببرند.
یك استارتاپ حوزه زیست فناوری معروف به “اینتر فلیكس” (Enter Felix)، متد جدیدی را برای ایمن ماندن در مقابل باكتری های مقاوم در مقابل دارو پیشنهاد داده است. پژوهشگران این استارتاپ باور دارند كه شاید ویروس ها بتوانند از بدن در مقابل داروها دفاع كنند.
شاید عجیب به نظر برسد كه در دوره گسترش كروناویروس و نگرانی های مربوط به آن، چنین بینش خوبی نسبت به ویروس ها داشته باشیم اما “رابرت مك براید” (Robert McBride)، از بنیان گذاران این استارتاپ باور دارد كه فناوری آنها باعث می شود كه قسمت های خاصی از باكتری هدف قرار بگیرند. این روش نه تنها باكتری های بد را از بین می برد، بلكه توانایی تكامل و مقاوم سازی باردیگر آنرا هم متوقف می كند.
ایده از بین بردن باكتری ها با كمك ویروس، مبحث جدیدی نیست. ویروس هایی كه می توانند باكتری را عفونی كنند، در سال ۱۹۱۵ كشف شدند و تجاری سازی آنها از سال ۱۹۴۰ در آمریكا شروع شد.

باآنكه شمار كمی از راهكارهای جدید برای مقابله با باكتری های بد عرضه می شوند و داروهای استاندارد هم تأثیر زیادی در غلبه بر باكتری ها ندارند، مك براید اعتقاد دارد كه استارتاپ آنها می تواند به پیشرفت مراحل درمانی كمك نماید.
روش استارتاپ فلیكس اخیرا روی گروهی متشكل از ۱۰ نفر آزمایش شده است. مك براید اظهار داشت: ما می توانیم روش های درمانی را در كمترین زمان و با صرف كمترین هزینه ابداع نماییم چونكه اخیرا نشان داده ایم كه درمان ما می تواند روی انسان، موثر باشد.
فلیكس می خواهد كه این روش را برای درمان عفونت باكتریایی ابتدا در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیك و سپس بیمارانی كه برای مقابله بر عفونت ریه به مصرف میزان ثابتی از آنتی بیوتیك نیاز دارند، به كار ببرند.
گام بعدی این استارتاپ، آغاز یك آزمایش بالینی كوچك روی ۳۰ نفر و انجام دادن پژوهش های علمی بیشتر است تا امكان دریافت مجوز درمان از “سازمان غذا و دارو” (FDA) فراهم گردد.
مك براید امیدوار است كه این روش بتواند به مقابله با باكتری های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیك كمك نماید. ما روشی فنی برای مقابله با این چالش عرضه كرده ایم و باور داریم كه این روش می تواند عملكرد درستی داشته باشد.