كرونا پرتاب مریخ نورد اگزومارس را ۲ سال به تعویق انداخت

به گزارش روش سئو در صورتی كه قرار بود مریخ نورد اگزومارس ماه ژوئیه سالجاری پرتاب شود، خبرها گویای آن می باشد مقامات ˮآژانس فضایی اروپاˮ (ESA) و ˮآژانس فضایی روسیهˮ (Roscosmos) به علت شیوع كرونا و برخی مشكلات فنی پرتاب این مریخ نورد را ۲ سال به تعویق انداخته اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، بیماری كووید-۱۹ نه تنها جان افراد بسیاری را در جهان گرفت بلكه سبب به تعویق افتادن پرتاب مریخ نورد اگزومارس هم شد. رهبران سرپرست این پروژه اعلام نموده اند به علت انجام آزمایشات بیشتر و رفع برخی مشكلات و شیوع بیماری كووید -۱۹ پرتاب این مریخ نورد به سال ۲۰۲۲ موكول شده است.
مریخ نورد اگزومارس (ExoMars rover) مریخ نورد رباتیك برنامه ریزی شده مریخ، به رهبری آژانس فضایی اروپا است. بنابر برنامه ریزی ها قرار بود مریخ نورد اگزومارس ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شودو بعد از فرود موفق آمیز، مریخ نورد با بهره گیری از انرژی خورشیدی یك مأموریت ۶ماهه را برای جستجوی نشانه های احتمالی وجود زندگی در گذشته یا حال در مریخ آغاز كند.
با توجه با اینكه جهان درگیر شیوع “كرونا ویروس” است، آژانس فضایی اروپا هم از این قائده مستثنی نیست و تدابیری در این رابطه اندیشیده است. حدود ۲هزار و ۲۰۰ نفر برای “آژانس فضایی اروپا” كار می كنند. علاوه بر این، هزاران نفر دیگر از راه تحقیقات، قراردادها و سایر اقدامات، با آژانس فضایی اروپا در تماس هستند. در این راستا این سازمان در مقابله با شیوع “كرونا ویروس” سیاست هایی را اعمال كرده است. بعنوان مثال این سازمان در انجام مسافرت ها محدودیت هایی را اعمال كرده است.
به تازگی طی جلسه ای كه آژانس فضایی اروپا با مقامات آژانس فضایی روسیه برگزار كرده بودند به این نتیجه رسیدند كه بهتر است پرتاب مریخ نورد اگزومارس را دو سال به تعویق بیندازند و طی این مدت آزمایشات بیشتری بر روی آن انجام دهند و مشكلات فنی آنرا هم حل كنند.
البته این اولین بار نیست كه پرتاب این مریخ نورد عقب می افتد چونكه در اصل قرار بود مریخ نورد مذكور در سال ۲۰۱۸ پرتاب شود اما به علت تاخیر در مونتاژ این فضاپیما پرتاب آنرا دو سال به تاخیر انداخت و قرار شد سالجاری (۲۰۲۰) پرتاب شود و حال برای بار دوم مقامات این پروژه اظهار كرده اند سال جاری هم قصد پرتاب آنرا ندارند و پرتاب آن به سال ۲۰۲۲ موكول شده است و احیانا مریخ نورد اگزومارس بین ماه های اوت و اكتبر سال ۲۰۲۲ پرتاب خواهد شد.