بزرگترین و حساس ترین تلسكوپ رادیویی جهان شروع به كار كرد

روش سئو: بزرگترین و حساس ترین تلسكوپ رادیویی جهان در چین به صورت رسمی شروع به كار كرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از شینهوا، “تلسكوپ كروی با دیافراگم پانصد متری”(FAST) چینی ها، بزرگترین و حساس ترین تلسكوپ رادیویی جهان است كه به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
این تلسكوپ ابزاری قدرتمند برای كشف رازهایی پیرامون ستارگان، پیدایش و تحولات جهان است.
بهره برداری این تلسكوپ بعد از یك پروسه آزمایشی سه ساله انجام شده است.
“تلسكوپ كروی با دیافراگم پانصد متری” به تدریج برای ستاره شناسان سراسر جهان گشوده خواهد شد تا این افراد بتوانند رمز و رازهایی از كیهان را حل كنند.
“شن ژولین”(Shen Zhulin) یك مقام رسمی در این پروژه اظهار كرد، تمام فاكتورهای فنی این تلسكوپ طبق برنامه ریزی های از پیش تعیین شده انجام شده و عملكرد آن جهانی است.
این تلسكوپ یك بشقاب دارد كه مساحتی معادل ۳۰ زمین فوتبال دارد و قطر آن به نیم كیلومتر(۵۰۰ متر) می رسد.

مقر این تلسكوپ در كوهستان های استان گوئیژو در جنوب غربی چین است و انتظار می رود كه ظرف دو تا سه سال آتی اكتشافات علمی گوناگون و قابل توجهی انجام دهد.
تلسكوپ “FAST” طی دو سال قبل ۱۰۲ “تپ اختر” شناسایی كرده است. این تعداد بیشتر از كل تپ اخترهای كشف شده در همین بازه زمانی توسط اروپا و آمریكا است.
“جیانگ پنگ”(Jiang Peng) محقق ارشد پروژه اظهار داشت: تلسكوپ “FAST” از نظر تشخیص امواج گرانشی آینده بسیار امیدواركننده ای دارد.
این تلسكوپ كه به “چشم آسمان چین” هم مشهور است، ۲.۵ برابر حساس تر از دومین تلسكوپ بزرگ جهان است و قادر می باشد در هر ثانیه حداكثر ۳۸ گیگابایت اطلاعات دریافت كند.

هزینه تولید این تلسكوپ ۱۷۰ میلیون دلار برای چینی ها خرج داشته و در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، بعد از گذشت ۲۰ سال از پیشنهاد تولید آن توسط فضانوردان چینی، ساخت آن تكمیل شد.
نزدیك به ۱۰ دانشمند از آمریكا، انگلیس و پاكستان در این تلسكوپ كار كرده اند و انتظار می رود كه همكاریهای بیشتری در سطح جهانی در این پروژه صورت گیرد.
طراحان این تلسكوپ می گویند كه این تلسكوپ رادیویی می تواند اجرام آسمانی ناشناس را جستجو و به درك بهتر منشأ هستی كمك نماید. بگفته دانشمندان این پروژه، از این تلسكوپ رادیویی همین طور می توان برای جستجوی نشانه های زیست فرازمینی بهره برد.

منبع: