ورزش از ابتلای كودكان به دیابت نوع ۲ پیشگیری می كند

به گزارش روش سئو پژوهشگران به تازگی اعلام نموده اند كودكانی كه فعالیت بدنی زیادی دارند و ورزش های هوازی انجام می دهند، كمتر در معرض مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع ۲ قرار دارند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از تك اكسپلوریست، پژوهشگران “دانشگاه ییواسكیلا”ی فنلاند به تازگی به این نتیجه رسیده اند كه انجام ورزش های هوازی می تواند به كودكان در پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع ۲ كمك نماید. چنین نوع ورزشی حساسیت به انسولین سلول ها را افزایش می دهد؛ ازاین رو هنگام ورزش، انسولین كمتری لازم است تا سطح قند خون كودكان كنترل شود.

طی این مطالعه پژوهشگران ۴۵۲ كودك بین ۶ تا ۸ سال را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه ارتباطات بین آمادگی هوازی، درصد چربی بدن، فعالیت بدنی، زمان تحرك نداشتن و مقاومت به انسولین بررسی گردید.

دانشمندان دریافتند كه فعالیت بدنی بالا و تحرك زیاد بدون در نظر گرفتن درصد چربی بدن با كاهش مقاومت به انسولین همراه می باشد.

مقاومت به انسولین، شرایطی است كه در آن سلول های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی دهند و به دنبال آن جذب گلوكز مبتلا به اختلال شده و به طورثانویه سبب افزایش قند خون می شود. در حالت مقاومت به انسولین مقدار انسولین تولیدشده در بدن طبیعی و حتی بیشتر از مقدار طبیعی است؛ اما مشكل در پاسخ سلول ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولاً به صورت كشف نشده منجر به بروز دیابت نوع ۲ می شود.

دكتر “ایرو هاپالا” (Eero Haapala)، پژوهشگر این مطالعه اظهار داشت: پیام مهم مطالعه ما این است كه فعالیت بدنی بیشتر و زمان كم تحركی كمتر نقش مهمی در جلوگیری از دیابت نوع ۲ در كودكان دارد. برای كودكان چاق، ورزش كردن بسیار مهم می باشد.

یافته های این مطالعه در مجله” Medicine & Science in Sports & Exercise “منتشر شد.