پژوهشگران دانشگاه منچستر : نور آبی چندان هم تاثیر بدی بر خواب افراد ندارد

روش سئو: پژوهشگران ˮدانشگاه منچسترˮ(University of Manchester) انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند نور آبی آنقدر هم كه پیش تر پژوهشگران اعلام نموده اند بر روی خواب افراد تاثیر منفی ندارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، طی چند سال قبل پژوهشگران توجه ویژه ای به بررسی نور آبی بر روی بدن افراد نشان داده اند. نور آبی طیف نوری است كه از دستگاه های هوشمند ساطع می شود و بگفته دانشمندان می تواند بطور قابل توجهی ساعت زیستی بدن ما را مختل كند اما بتازگی گروهی از پژوهشگران انگلیسی ادعا كرده اند نور آبی چندان كه پیش تر دیگر پژوهشگران اعلام نموده اند بر روی خواب افراد تاثیر بد ندارد.
گرچه توسعه دهندگان دستگاه های گوشمند برای حل مشكل نورهای آبی، در دستگاه ها حالت شب(night mode) و “فیلتر صفحه نمایش زرد”(yellow screen filters ) را افزودند اما بازهم برخی پژوهشگران باور داشتند اینها از اثرات منفی نور آبی بر روی خواب افراد نمی كاهد اما این در حالیست كه بتازگی پژوهشگران دانشگاه مچستر اعلام نموده اند اینگونه نیست و قرار گرفتن در معرض نور زرد در شب بیشتر از نور آبی می تواند ساعت بدن ما را تا حدی مختل كند. ما در چشمانمان علاوه بر گیرنده های مختلف تعداد كمی “سلول های حساس به نور”(photosensitive cells) داریم. این سلول ها به شكلی طراحی شده اند كه سبب شوند ما نتوانیم اجسام را ببینیم بلكه بعنوان قسمتی از سیستم مدیریت شبانه روز نور را حس نماییم.
هنگامی كه این سلول های خاص شبكیه، نور را حس می كنند، مولكولی به نام “ملانوپسین”(melanopsin ) تولید می كنند كه مستقیماً به قسمت های خاصی از مغز ما می گوید بیدار و هوشیار باشیم. ملانوپسین علاوه بر سركوب ملاتونین، به تنظیم ساعت زیستی بدن كمك می نماید.
فرضیه ای كه پژوهشگران طی این مطالعه آنرا بررسی نموده اند این مساله است كه ملانوپسین به طول موج نوری در حدود ۴۸۰ نانومتر(طیف نور آبی تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها) حساس است یا خیر.
“تیم براون”(Tim Brown) نویسنده این مطالعه اظهار داشت: علاقه زیادی به تغییر تأثیر نور در ساعت با تنظیم سیگنال های روشنایی مشاهده شده توسط ملانوپسین وجود دارد اما رویكردهای فعلی معمولاً این كار را با تغییر نسبت طول موج كوتاه و بلند انجام می دهند. این كار تفاوت كمی در روشنایی را با هزینه تغییر محسوس در رنگ به وجود می آورد. استدلال ما این است كه این بهترین روش نیست برای اینكه تغییر رنگ ممكنست با هر مزایایی كه از كاهش سیگنال های روشنایی كشف شده توسط ملانوپسین حاصل می شود، مخالف باشد.
پژوهشگران جهت بررسی تأثیر خاص رنگ آبی بر ساعت زیستی بدن، یك سری آزمایش را روی موش هایی با “حساسیت طیفی مخروط”(cone spectral sensitivity) انجام دادند. در این مطالعه با استفاده از نورپردازی چند رنگی، نور زرد بیشتر از نور آبی بر ساعت زیستی بدن حیوانات تاثیر گذاشت.
براون در ادامه اضافه كرد: ما طی این مطالعه این فرضیه كه نور آبی بر ساعت زیستی بدن افراد تاثیر منفی دارد را رد می نماییم.
مطمئناً این نخستین تحقیق جهت بررسی چگونگی تأثیر نور آبی بر ساعت زیستی بدن نیست با این وجود، برای نخستین بار است كه پژوهشگران صریحاً اعلام نموده اند كه این رنگ تاثیر بسیار بدی بر خواب افراد ندارد. چندی قبل پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگن در آمریكا اعلام نموده بودند كه طول موج های نور آبی كه توسط دستگاه های الكترونیكی تولید می شود، سبب پیری ما می شود و به سلول های مغز و شبكیه چشم لطمه می زند.
یافته های این مطالعه در مجله “Current Biology” منتشر گردید.