درمان غیرمنتظره قلب لطمه دیده با سلول های بنیادی

روش سئو: پژوهشگران ˮبیمارستان كودكان مركزی سینسیناتیˮ(Cincinnati Children؛s Hospital Medical Center) در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند قلب لطمه دیده را می توان بطور غیرمنتظره ای با سلول های بنیادی ترمیم كرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یك مطالعه نشان میدهد كه “درمان با سلول های بنیادی”(stem cell therapy) به قلب كمك می نماید تا بعد از حمله قلبی بهبود یابد. در این مطالعه گزارش شده است كه تزریق سلول های بنیادی قلب فرد زنده یا حتی مرده در قلب لطمه دیده موش ها یك روند التهابی حاد را به وجود می آورد كه به نوبه خود موجب بهبود زخم و بهبود ظاهر فیزیكی ناحیه لطمه دیده می شود.
یافته های جدید پژوهشگران نشان میدهد درمان با سلول های بنیادی كمك می نماید تا قلب لطمه دیده در اثر حمله قلبی بهبود یابد.
پژوهشگران این مطالعه گفتند كه تزریق سلول های بنیادی قلب فرد زنده یا حتی مرده، به قلب لطمه دیده موش ها یك روند التهابی حاد را به وجود می آورد كه به نوبه خود پاسخی مانند بهبود زخم به وجود می آورد.
دكتر”جفری مالكنتین”(Jeffery Molkentin) محقق اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه و مدیر بخش میكروبیولوژی قلب و عروق مولكولی بیمارستان كودكان سینسیناتی اظهار داشت: پاسخ ایمنی ذاتی فعالیت سلولی را بطور حاد در اطراف ناحیه لطمه دیده قلب تغییر داد. نتایج مطالعه ما بسیار مهمست و شواهد مهم جدیدی راجع به بحث و گفتگوهای حل نشده در زمینه پزشكی قلب و عروق ارائه می دهد.
هنگامی كه پژوهشگران روند آزمایش و بررسی دوباره داده های خودرا در شرایط مختلف انجام دادند. آنها با كمال تعجب متوجه شدند كه علاوه بر دو نوع سلول بنیادی، تزریق سلول های مرده یا حتی یك ماده شیمیایی بی اثر به نام “زایموزان”(Zymosan) نیز مفید می باشد. زایموزان ماده ای است كه برای القاء پاسخ ایمنی ذاتی طراحی شده است. پژوهشگران گزارش دادند كه سلول های بنیادی یا روش های درمانی زایموزان آزمایش شده در این مطالعه، پاسخ های سلول های ایمنی را تغییر داده و موجب كاهش قابل توجهی در ایجاد بافت همبند ماتریكس سلولی اضافی در نواحی لطمه دیده و در عین حال بهبود ظاهر فیزیكی اِسكار شده است.
مولنتین و همكارانش همین طور دریافتند كه سلول های بنیادی و سایر مواد درمانی مانند زایموزان باید مستقیماً در قلب های اطراف منطقه از انفاركتوس تزریق شوند. این برخلاف خیلی از آزمایشات گذشته بالینی بر روی انسان است كه به دلیلهای ایمنی بیمار بسادگی سلول های بنیادی را به سیستم گردش خون تزریق می كردند.
مولنتین توضیح داد: خیلی از آزمایشات فعلی نیز به اشتباه طراحی شده اند برای اینكه سلول ها را درون عروق تزریق می كنند. نتایج ما نشان میدهد كه ماده تزریق شده باید مستقیماً وارد بافت قلب شود كه در ناحیه انفاركتوس قرار دارد. این جایی است كه بهبودی اتفاق می افتد و ماكروفاژها می توانند كار خودرا انجام دهند.
یافته های این مطالعه در مجله “Nature” منتشر گردید.

منبع: