با تلاش پژوهشگران استرالیایی صورت گرفت ابداع بسته بندی قابل بازیافت با استفاده از موز!

به گزارش روش سئو پژوهشگران استرالیایی، نوعی بسته بندی قابل بازیافت و قابل تجزیه زیستی ابداع نموده اند كه با استفاده از گیاه موز ساخته شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران “دانشگاه نیو ساوت ولز”(UNSW) استرالیا، روشی برای ساخت كیسه های پلاستیكی از گیاه موز عرضه كرده اند تا مشكل ضایعات پلاستیكی را تا حدودی حل كنند.
این دو پژوهشگر در بررسی های خود توانستند به روشی دست یابند تا با كمك آن، ضایعات گیاه موز را به ماده مناسب برای بسته بندی تبدیل كنند و نوعی پلاستیك عرضه كنند كه هم قابل تجزیه زیستی و هم قابل بازیافت باشد.
“جایاشری آركوت”(Jayashree Arcot)، استادیار دانشگاه نیو ساوت ولز و “مارتینا استنزل”(Martina Stenzel)، استاد این دانشگاه، در جست و جوی روشی بودند تا با استفاده از آن، ضایعات كشاورزی را به محصولی پرارزش برای كاربردهای صنعتی تبدیل كنند.
به قول این دو پژوهشگر، گیاه موز، ضایعات آلی بسیار زیادی دارد كه تنها ۱۲ درصد از آنها مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر آن دور ریخته می شود.

آركوت در اینباره اظهار داشت: آنچه باعث می شود كه تجارت موز نسبت به تجارت میوه های دیگر، با تولید ضایعات بسیاری همراه باشد، این است كه گیاه بعد از برداشت محصول می میرد.
وی ادامه داد: توجه ما در این پژوهش، به تنه این گیاه جلب شد كه لایه لایه است و بعد از هر بار برداشت، بریده و دور ریخته می شود. باآنكه بخشی از این قسمت گیاه، برای تولید منسوجات به كار می رود اما دور ریختن بقیه آن، یك اسراف قابل توجه است.
ایده آركوت و استنزل این بود كه شاید تنه گیاه موز بتواند منبع ارزشمندی از سلولز باشد كه تركیب ساختاری مهمی در دیواره های سلولی گیاه است. آنها این فرضیه را مطرح نمودند كه شاید بتوان از تنه گیاه موز، در بسته بندی، محصولات كاغذی، منسوجات و حتی كاربردهای پزشكی مانند ترمیم زخم و دارورسانی بهره برد.

آركوت و استنزل، تنه گیاه موز را به آزمایشگاه بردند تا علاوه بر استخراج سلولز، دوام آن و امكان استفاده از آنرا برای بسته بندی مورد بررسی قرار دهند.
آركوت افزود: ۹۰ درصد تنه گیاه موز، از آب تشكیل شده و قسمت های خشك آن، تنها به حدود ۱۰ درصد می رسند. ما این قسمت از گیاه را به آزمایشگاه بردیم و بعد از تقسیم آن به قطعات گوناگون، در دمای پایین خشك كردیم. سپس به آسیاب كردن آن پرداختیم تا به پودر تبدیل گردد. بعد از شست و شوی این پودر طی یك مایع شیمیایی، آنرا ایزوله كردیم و نهایتا به ماده ای دست یافتیم كه می تواند ارزش و كاربردهای بسیاری داشته باشد. یكی از كاربردهای این محصول، در بسته بندی همچون بسته بندی مواد غذایی است.

وی ادامه داد: من باور دارم كه اگر شركت های فعال در حوزه بسته بندی، از آماده شدن این محصول آگاه شوند، تمایل خویش را نسبت به تهیه و استفاده از آن ابراز خواهند داشت.