هشدار بیش از ۱۱ هزار دانشمند نسبت به خطر تغییرات اقلیمی؛ زمین دومی وجود ندارد

به گزارش روش سئو بیشتر از ۱۱ هزار دانشمند از ۱۵۳ كشور در نامه ای اخطار دادند كه بحران تغییرات اقلیمی بیشتر از چیزی است كه تصور می شد و سرنوشت بشریت را به شدت تهدید می كند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، بیش از ۱۱ هزار دانشمند از ۱۵۳ كشور جهان زنگ اخطار تغییرات اقلیمی را به صدا درآوردند. آنها در مقاله ای كه امروز در مجله BioScience انتشار یافته، اطلاعیه ای را امضا كرده اند كه در آن آمده است: به روشنی واضح است كه سیاره زمین با یك وضعیت اضطراری آب و هوایی روبرو است. بحران اقلیمی شدیدتر از چیزی است كه انتظار می رفت، در حال سرعت گرفتن است و حادتر از پیشبینی ها شده است، به صورتی كه اكوسیستم های طبیعی و سرنوشت بشریت را تهدید می كند.
این مقاله تلاشی برای برجسته كردن وضعیت خطرناك تغییرات اقلیمی زمین و عرضه شاخصهای قابل فهم برای سنجش تاثیر بشر بر تغییرات آب و هوایی است. این نامه ۶ حوزه سیاستگذاری را تشریح می كند كه باید برای مهار گرم شدن كره زمین مورد توجه قرار گیرند.
این مقاله تحت عنوان “اخطار دانشمندان جهان در مورد وضعیت اضطراری آب و هوا” یك روز بعد از اعلام رسمی دولت ترامپ در خصوص خروج ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس؛ پیمانی كه ۱۸۸ كشور برای مبارزه با تغییرات آب و هوا امضا كردند، منتشر گردید. در حالیكه این نامه برآمده از تحقیق این دانشمندان اشتباه بودن تصمیم دولت ترامپ را نشان داده است.
چندین شهر اروپایی وضعیت اضطراری اقلیمی را اعلام نموده اند. شورای شهر نیویورك و سانفرانسیسكو هم همین كار را انجام داده اند و لوایحی را به تصویب رسانده اند كه درمورد اضطرار گرم شدن كره زمین است. اما این اولین دفعه است كه گروه بزرگی از دانشمندان از سراسر جهان تغییرات اقلیمی را اضطراری اعلام می كنند.
دانشمندان می گویند ما باید سریع تر عمل نماییم. در این مقاله آمده است: با وجود ۴۰ سال مذاكره جهانی در مورد وضعیت آب و هوا، با استثنائات اندك، ما امور تجارت را طبق معمول ادامه داده ایم و تا حد زیادی نتوانسته ایم این مشكل را برطرف نماییم.
این مطالعه مردم را ترغیب می كند تا به غیر از دمای هوا در سطح جهانی به شاخصهای دیگر مانند اقتصاد، نرخ رشد جمعیت، تولید گوشت و از بین رفتن پوشش جنگلی به شدت وسعت فعالیت های انسانی در گرم شدن كره زمین نگاه كنند.
در بخشی از این مقاله آمده است: بحران اقلیمی با مصرف گرایی بیش از اندازه سبك زندگی ثروتمندان ارتباط نزدیكی دارد. ثروتمندترین كشورها عموما مسئول انتشار گازهای گلخانه ای هستند و عموما بیشترین میزان انتشار سرانه را دارند.
این مقاله به صورت خاص می گوید ما باید به سرعت، انتشار آلاینده های كم عمر آب و هوایی مانند متان را كاهش داده، اكوسیستم های زمین را محافظت و احیا نماییم، عموما غذاهای گیاهی بخوریم و مصرف جهانی محصولات حیوانی را كاهش دهیم.
در این مقاله آمده است كه جهان باید توسعه نیروگاه های تولید انرژی پاك و حفاظت از انرژی را به سرعت پیاده سازی كند و برای كنترل رشد جمعیت، خواهان عرضه خدمات برنامه ریزی خانواده در دسترس برای همه افراد و رفع موانع برابری كامل جنسیتی است.
در حالیكه این مقاله لزوم واكنش به تغییرات شدیدی اقلیمی را بازگو می كند اما باز هم این قانون گذاران، كسب و كارها و تصمیم گیرندگان كشوری هستند كه باید طبق سفارش دانشمندان عمل كنند تا تغییری رخ دهد. در عین حال همچنان مشاهده می نماییم كه دمای خیلی از نقاط دنیا ركوردشكنی كرده است.