ثبت چند مریخ لرزه و صدای مریخ توسط اینسایت

به گزارش روش سئو سطح نشین ˮاینسایتˮ ناسا به تازگی موفق به ثبت تصاویری از چند ˮمریخ لرزهˮ (marsquakes) و صداهایی از سیاره سرخ شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان روز سه شنبه اعلام نمودند فضاپیمای رباتیك سطح نشین مریخ اینسایت (InSight) به تازگی موفق به ثبت صداهایی از سیاره مریخ شده است؛ اما به جهت اینكه انسان ها بتوانند این صداها را بشنوند، می بایست آن صداها را تقویت كرد.
زلزله سنج سطح نشین اینسایت تابحال بیشتر از ۱۰۰ مریخ لرزه را ثبت كرده است، اما تنها ۲۱ مریخ لرزه قوی بوده اند. این زلزله سنج آنقدر حساس است كه می تواند باد مریخ و همینطور حركات بازوی رباتیك و سایر اجزا را هم شناسایی كند.
“كانستانتینوس چارالامبوس” (Constantinos Charalambous) از كالج سلطنتی لندن كه به دانشمندان مأموریت اینسایت كمك كرده است، اظهار داشت: شنیدن نخستین لرزش ها از سوی این سطح نشین برای ما بسیار هیجان انگیز بود.
اینسایت نوامبر گذشته وارد مریخ شد و نخستین مریخ لرزه را در ماه آوریل ثبت نمود. در همین حال، یك ابزار حفاری این سطح نشین ماه ها غیرفعال بوده است. دانشمندان در حال كوشش برای حل این مشكل هستند تا دمای داخلی سیاره را اندازه گیری كنند.
سال قبل پژوهشگران اعلام نمودند اینسایت موق به ثبت صدای مریخ شده است. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ كیلوگرم بار مفید را دارد و این دفعه شامل تجهیزات علمی همچون لرزه سنج، جعبه سنسور بار، دوربین ها، سامانه نصب تجهیزات و پس بازتابگر لیزری(Retroreflector) است.
فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می تواند اطلاعاتی مانند علایم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آنرا بررسی كند. ناسا می گوید: ما توسط این فضاپیما برای اولین بار می توانیم سیاره مریخ را از زمان تشكیل آن (۴.۶ میلیارد سال گذشته) بررسی نماییم.
“اینسایت” كاری انجام داد كه تابحال در مأموریت های مریخ انجام نشده است.
این كاوشگر توانست صدای وزش بادهای مریخ را به ثبت برساند.
ناسا اعلام نموده كه یكی از اهداف مأموریت این كاوشگر اندازه گیری حركات مریخ است كه این حركات به صورت طبیعی شامل حركاتی هستند كه ناشی از امواج صوتی هستند.