با تلاش پژوهشگران انگلیسی هوش مصنوعی ژن های عامل سكته قلبی را شناسایی می كند

روش سئو: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند از هوش مصنوعی برای ارزیابی ژن های در رابطه با سكته قلبی استفاده كنند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، شاید هوش مصنوعی بتواند سرعت و كارآیی مراقبت های پزشكی را افزایش دهد اما یكی از مهم ترین مزایای آن، توانایی جستجوی مجموعه گسترده ای از داده ها برای یادگیری در مورد جنبه های ژنتیكی بیماری های گوناگون است.
نقش هوش مصنوعی در شناسایی بموقع فردی كه در خطر سكته قلبی و یا بیماری ماهیچه قلب قرار دارد، سوژه مهمی محسوب می شود. هوش مصنوعی می تواند این امكان را برای پزشكان فراهم آورد تا دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرند و مشكل آنها قبل از گسترش و پیش آمدن شوك قلبی، تشخیص داده شود.
پژوهشگران “دانشگاه كوئین مری لندن”(QMUL) موفق شده اند قدرت هوش مصنوعی را برای شناسایی بیمارانی كه در معرض خطر سكته قلبی قرار دارند، تحت كنترل درآورند و از آن برای شناسایی بموقع، مدیریت بیماری و درمان بیماران استفاده كنند. این گروه پژوهشی، از هوش مصنوعی برای تحلیل تصاویر ام آرآی ۱۷ هزار داوطلب استفاده كردند و توانستند مشكلات مربوط به قلب را تشخیص دهند.
این پژوهش، اهمیت عوامل ژنتیكی و نقش آنها را در بیماری های قلبی مشخص می كند. پژوهشگران در بررسی خود، ۱۴ محل خاص را كشف كردند كه با ابعاد، ساختار و عملكرد بطن چپ قلب در ارتباط هستند و ژن هایی را در بر دارند كه رشد دهلیزها و انقباض عضلات قلب را كنترل می كند.
دكتر “نی آنگ”(Nay Aung)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: هوش مصنوعی هم اكنون می تواند امكان بررسی دقیق دهها هزار تصویر ام آرآی قلب را فراهم آورد كه مورد نیاز پژوهش های ژنتیكی هستند. یافته های این پژوهش، امكان شناسایی بموقع افرادی كه در خطر سكته قلبی قرار دارند و همین طور درمان هدفمند آنها را فراهم می آورد. رتبه های خطر ژنتیكی كه در این پژوهش به دست آمده اند، باید در پژوهش های بعد مورد بررسی قرار بگیرند تا امكان ابداع یك ابزار پیشرفته و شخصی سازی شده را برای ارزیابی خطر سكته قلبی فراهم آورند.
وی اضافه كرد: ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، به ما امكان می دهد تا تصاویر ام آرآی را در زمان كوتاهی بررسی نماییم و روش های مراقبت از بیماران را بهبود ببخشیم. پژوهش های پیشین نشان داده بودند كه قسمتی از تفاوت در اندازه و عملكرد قلب، تحت تاثیر ژن ها قرار دارد اما ما از میزان این تاثیر خبر نداشتیم. پژوهش ما، چندین ژن را مشخص می كند كه نقش مهمی در بروز سكته قلبی دارند و همین طور می توانند اندازه و عملكرد قلب را در افراد گوناگون تنظیم كنند.
آنگ افزود: درك نقش و عملكرد این ژن ها می تواند دانش ما را در مورد نحوه تكامل سكته قلبی بهبود ببخشد و امكان پژوهش های ژنتیكی با استفاده از تصاویر ام آرآی را نیز در آینده فراهم آورد.
این پژوهش، در مجله ” Circulation” به چاپ رسید.

منبع: