دانشمندان انگلیسی مدعی شدند كشف آب برای نخستین بار در یك سیاره با احتمال حیات

روش سئو: دانشمندان بریتانیایی ادعا می كنند اولین سیاره قابل سكونت با دارا بودن جو و آب و هوای مناسب جهت زندگی را در فاصله ۱۱۰ سال نوری از زمین كشف كرده اند.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، یك تیم تحقیق روی سیاره های فراخورشیدی در كالج دانشگاهی لندن(University College London) مدعی شده است كه نخستین سیاره فراخورشیدی احیانا قابل سكونت بعد از زمین را در كیهان یافته است.
همانطور كه می دانیم آب جهت زندگی بسیار مهم می باشد و این یكی از مهم ترین چیزهایی است كه اخترشناسان در سیارات بیرون از منظومه شمسی موسوم به فراخورشیدی به دنبال آن هستند.
حالا به لطف مشاهدات تلسكوپ فضایی هابل، بخار آب برای نخستین بار در جو یك سیاره موسوم به “K۲-۱۸ b” كه پتانسیل قابل سكونت بودن را دارد، مشاهده شده است.
بخار آب در غول های گازی رایج است. سیاره های مشتری، كیوان، اورانوس و نپتون همگی دارای H۲O در جو خود هستند. اما وجود آب روی یك سیاره سنگی بسیار نادر است و موجب می شود كشف بخار آب و احتمالاً حتی باران در سیاراتی مثل سیاره “K۲-۱۸ b” یك پیشرفت شگفت آور باشد.
قبلا بخار آب روی سیارات خارج از منظومه شمسی دیده شده بود، اما هیچ یك از آنها دارای حیات نبودند. این سیاره ها شامل نسخه های بسیار داغی از مشتری، زحل و نپتون و ابرزمین هایی بودند كه بیشتر از بخار تشكیل شده اند تا سنگ.
اما این كشف جدید امیدواركننده تر است. سیاره مورد نظر با عنوان “K۲-۱۸b” شناخته می شود و به دور یك ستاره كوتوله قرمز در فاصله حدود ۱۱۰ سال نوری از ما در صورت فلكی “لئو”(Leo) می چرخد. این سیاره، سنگی و شبیه به كره زمین است كه ۲.۲۵ برابر وسیع تر و ۸ برابر پرجرم تر از سیاره ما است.
تیمی در موسسه تحقیقاتی در مورد سیارات فراخورشیدی در دانشگاه مونترال روز گذشته یافته های خودرا درباره این سیاره منتشر نموده است. مطالعه این تیم به رهبری “بیورن بنكه” كه باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد، به این نكته اشاره دارد كه سیاره فراخورشیدی “K۲-۱۸ b” به لطف وجود آب و هیدروژن و همین طور محل قرارگیری آن در منطقه “كمربند حیات”، به احتمال فراوان قابل سكونت است.
همانطور كه گفته شد این سیاره در كمربند حیات یا منطقه “گلدی لاكس”(Goldilocks) قرار دارد كه محدوده ای نسبت به یك ستاره است كه در آن درجه حرارت نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد.
اما پیش از اینكه آغاز به بستن چمدان های خود كنید، مهم می باشد كه توجه داشته باشید عنوان “به طور بالقوه قابل سكونت” لزوما به مدلول قابل سكونت برای انسان نیست. این سیاره به سبب بزرگتر بودن نسبت به زمین، گرانش سطحی بسیار قوی تری دارد كه راه رفتن روی آنرا نا ممكن می كند.
همین طور ستاره های كوتوله قرمز فعال تر از خورشید ما هستند، بدین سبب این سیاره میزبان پرتوی قدرتمندی از اشعه ماوراء بنفش است كه در انسان سبب بروز سرطان پوست می شود.
در صورتیكه دمای متعادل و حضور آب در این سیاره تازه كشف شده علایم خوبی است، لزوما قابل سكونت نیست. با اینكه این سیاره یك غول گازی نیست، اما دارای یك جو ضخیم و پر فشار است كه احیانا یك هسته بزرگ و سنگی را احاطه كرده است و به سبب فشار خردكننده آن، انسان ها قادر به قدم زدن بر روی سطح این سیاره نخواهند بود.
ضمن اینكه نخستین سد برای مهاجرت به این سیاره فاصله ما با آن است، چونكه سیاره “K۲-۱۸ b” صد و ۱۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و انسان به این زودی ها نمی تواند به آن سفر كند.
سیاره “K۲-۱۸ b” یك سیاره فراخورشیدی است كه بخار آب در جو آن شناسایی شده است. این سیاره حتی امكان دارد دارای ابرهای بارانی باشد، بااینكه پژوهشگران هنوز نتوانسته اند این مساله را تأیید كنند. به محض اینكه آب به شكل مایع متراكم شود، قطرات باران به سمت هسته فرو می ریزند و با افزایش فشار اتمسفر به حالت گاز بازمی گردند. این گاز باردیگر به لایه ابری بالا می رود و چرخه را تكرار می كند.
“بنكه” و دیگر پژوهشگران كار خودرا در دهه ۲۰۲۰، پس از طریق اندازی تلسكوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۲۱ دنبال خواهند كرد. این تلسكوپ جدید حتی از تلسكوپ فضایی هابل نیز كه این تیم از آن برای تحلیل “K۲-۱۸ b” استفاده كرده، قدرتمندتر است. نگاهی دقیق تر به این سیاره بوسیله تلسكوپ فضایی جیمز وب به تأیید وجود باران در این كره كمك می نماید و به پژوهشگران این امكان را می دهد تا سیارات شبیه به زمین بیشتری را پیدا كنند.
گذشت هر دهه منجر به اكتشافی می شود كه موجب تغییر در تفكر ما درباره جهان هستی می شود. مثلا انرژی تاریك در دهه ۲۰۰۰ تأیید شد و سال ۲۰۱۰ نخستین سیاه چاله تأیید شد. حال امكان دارد دهه ۲۰۲۰ دهه ای باشد كه برخلاف آنچه حالا فكر می نماییم، بفهمیم زمین با داشتن زمین های خشك و اقیانوس های مایع در كیهان بی همتا نیست.
بنظر می رسد این سیاره هم اكنون بهترین شانس ما برای یافتن زندگی فرازمینی است.
“آنجلوس سیاراس” یكی از نویسندگان این مطالعه می گوید: یافتن آب در دنیایی قابل سكونت غیر از زمین بسیار شگفت آور است. این سیاره زمین دوم نیست، برای اینكه بطور قابل توجهی سنگین تر است و تركیب جوی متفاوتی دارد. با این وجود ما را به پاسخ به سؤال اساسی در خصوص اینكه آیا زمین بی همتاست نزدیك می كند.
این سیاره در سال ۲۰۱۵ توسط تلسكوپ فضایی “كپلر” كشف شد، اما وجود آب در آن در داده های بایگانی هابل از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ كشف شد.
تیم مطالعاتی روی این سیاره الگوریتم های جدیدی تولید كرده اند كه نور را از ستاره میزبان تجزیه و تحلیل می كند. این روش امضای مولكولی بخار آب و همین طور هیدروژن و هلیوم را در این سیاره نشان داد.
این كشف سبب شده “K۲-۱۸b” یكی از جذاب ترین اهداف برای مشاهدات بعدی با تلسكوپ های قدرتمندتر مانند جیمز وب و آریل باشد. مطالعه بیشتر می تواند به تعیین اینكه چه مقدار آب در جو آن وجود دارد، چه مقدار ابر وجود دارد و از همه مهمتر آیا نیتروژن و متان نیز در آن وجود دارند، كمك نماید كه اگر چنین باشد این امر احتمال برای یافتن زندگی در “K۲-۱۸b” را تقویت می كند.
این مطالعه در مجله Nature Astronomy انتشار یافته است.