آخرین پرتاب موشك سایوز با اجزای اوكراینی

به گزارش روش سئو ناو سایوز ام. اس-۱۵ آخرین پرتاب این سفینه با موشكی است كه بخشی از اجزای آن ساخت صنایع اوكراینی هستند. برپایه اطلاعات انتشار یافته توسط سازمان فضایی روسیه(روسكاسموس) ناو سایوز ام. اس-۱۵ آخرین پرتاب این سفینه با موشك نوع سایوز اف-گ خواهد بود كه در ساخت آن از برخی قطعات و تجهیزات كارخانه های اوكراینی استفاده شده است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا؛ در دوران شوروی سابق، اوكراین یكی از مراكز اصلی ساخت سامانه های فضایی و موشكی همچون سامانه ردیابی و اتصال كورس و یا موشك زنیت به شمار می رفت. به دنبال چالش های سال های اخیر و تیره شدن روابط سیاسی بین روسیه و اوكراین، روس ها تصمیم گرفتند وابستگی های خود به اوكراین را به حداقل برسانند و در جهت همین سیاست، كارشناسان فنی موشكی “روسكاسموس” بر روی استفاده از موشك سایوز با تجهیزات كاملا روسی تمركز كردند و مقرر است از این پس مدل دیگری از پرتابگر سایوز را بكار بگیرند كه نیازی به قطعات و سامانه های اوكراینی ندارد و پرتاب سایوز ام. اس-۱۵ آخرین بهره برداری از موشك نوع سایوز اف. گ خواهد بود.
خدمه سایوز ام. اس-۱۵ شامل فضانورد روس اولگ اسكریپوچكا، جسیكا میر آمریكایی و نخستین فضانورد امارات هزا المنصور هستند. سایوز ام. اس-۱۶ در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ توسط موشك سایوز- ۲.۱آ مجهز به یك سامانه هدایت ساخت روسیه به فضا پرتاب خواهد شد.
از سال۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، ۶۹ فروند موشك سایوز اف. گ به فضا پرتاب شد كه یكی از آنها در اكتبر ۲۰۱۸ ناكام بود. سیستم كنترل این پرتابگر در دو شركت اوكراینی در خاركف ساخته شده است. برپایه برنامه روسكاسموس از سال ۲۰۲۰، موشك سایوز -۲.۱آ جایگزین آن می شود كه از سال ۲۰۰۴ پرواز می كند. سیستم كنترل این پرتابگر جدید در شركت تحقیق و تولید اتوماسیون فضایی در شهر یكاترینبورگ روسیه ایجاد می شود.
تارنمای خبری ناسا اعلام نمود كه پرتاب سایوز ام. اس-۱۵ برای ساعت ۱۶.۵۷ روز ۲۵ سپتامبر(بوقت مسكو) پیشبینی شده است و الحاق آن با ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت ۲۳: ۰۰ همان روز انجام می شود.
لازم به یادآوری است كه در ژوئن سال ۲۰۱۸، آژانس فضایی روسیه و مركز فضایی محمد بن راشد موافقتنامه ای را برای پرواز نخستین فضانورد امارات به ایستگاه فضایی بین المللی امضا كردند. در سپتامبر سال ۲۰۱۸، آموزش دو نامزد فضانورد امارات، خلبان نظامی هزازا المنصوری و مهندس فنی سلطان النایادی، در مركز آموزش فضانوردی مسكو شروع شد.