تغییر مسیر ربات روسكاسموس به طرف اهداف تجاری

به گزارش روش سئو الكساندر لاپاتا مدیر و طراح اصلی پژوهشگاه تحقیقات مركزی رباتیك و فناوری ˮسایبرنتیكˮ در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی اظهار داشت: مقرر است از ˮكاسموربات روسكاسموسˮ كه در محافل فضایی از آن بعنوان دستیار فضانوردان نام برده می شود، در برنامه های تجاری غیرفضایی استفاده گردد. هزینه پروژه ˮكاسمورباتˮ طبق قرارداد منعقد شده در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۲٫۴ میلیارد روبل می شد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا؛ پیشتر خبرگزاری ریانووستی گزارش داده بود كه به علت عدم پرداخت بودجه لازم، كار روی برنامه “كاسموربات” متوقف شده است. بدین سان شاید ربات “فدور” كه اینك در اسناد رسمی از آن با عنوان “اسكای بات” (Skybot) نام برده می شود تا در عملیات در ایستگاه فضایی بین المللی شركت كند، آخرین نمونه فضایی باشد.
لاپاتا اظهار داشت: تصمیم اتخاذ شده توسط شركت دولتی “روسكاسموس” در خصوص تعلیق كار بر روی این طرح برای مدت نامحدود، سبب تأسف و ناراحتی كارشناسان پژوهشگاه تحقیقات مركزی رباتیك و فناوری سایبرنتیك شد. كاركنان ما بیشتر از پنج سال تمام توان و تجربه علمی و فنی خویش را برای ساخت ربات فضایی بكار گرفتند. گرچه تجربه، ذخیره علمی، فنی و صنعتی بوجود آمده این پروژه برپایه قانون مالكیت معنوی(كپی رایت) برای متخصصان این مركز حفظ می شود و آنان می توانند ساخت انواع دیگری را با كاربرد و استفاده در اهداف تجاری در دستور كار خود قرار دهند، اما از نظر چشم انداز صنایع فضایی روسیه و بسته شدن راه آنها برای توسعه صنعت فضانوردی، كاركنان پژوهشگاه احساس تلخی عمیقی دارند.
“كاسموربات” قادر به انجام عملیات بر روی سطح بیرونی ایستگاه فضایی است بدون اینكه فضانوردان به فضای كیهانی قدم بگذارند همینطور در مواقعی كه احیانا نیاز باشد فضانوردان عملیاتی را در فضا انجام دهند، این ربات می تواند به آنها بعنوان یك دستیار توانمند كمك نماید.

سامانه های كاسموربات به شكل واحدهای مستقل طراحی شده است كه سبب می شود در مدت زمان كوتاهی توسط فضانوردان سوار شده یا تغییر سامانه معیوب آن انجام پذیرد. بدین سان خدمه ایستگاه به راحتی می توانند عناصر فرسوده و قدیمی را با لوازم یدكی جدید تعویض كنند، چنین نگاهی امكان نوسازی بیشتر مجموعه رباتیك را هم فراهم می سازد.
به عقیده لاپاتا، سیستم های رباتیك در فضا چشم اندازهای وسیعی دارند و لازم است برای ادامه كار روی توسعه آنها به صورت جدی سرمایه گذاری صورت گیرد.
وی اظهار داشت: هم اكنون باید در مورد زیرساخت های وسایل رباتیك فكر و برنامه ریزی شود تا در مورد عملكرد سامانه های مداری فضاپیما اطمینان حاصل نماییم. بدون تجربه عملی در زمینه توسعه فناوری رباتیك در فضا، رقابت نه تنها با سازمان های فضایی آمریكا یا اروپا بلكه با قدرت هایی كه تازه دوران فضایی خویش را آغاز می كنند، دشوار خواهد بود.
ربات “فدور” حاصل همكاری موسسات علمی و شركت های مختلف روسی مانند انرگیا، فناوری های اندرویدی، انستیتوی مركزی تحقیقات تخصصی رباتیك و فناوری سایبرنتیك و غیره است. این ربات برای جابجایی كالاهایی با وزن حداكثر ۲۰۰ كیلوگرم بر روی سطح بیرونی ایستگاه فضایی طراحی شده است. نمونه اولیه آن با سایوز ام. اس-۱۴ در ۲۲ اوت به فضا پرتاب خواهد شد و نمونه فوق پیشرفته آن قرار بود در ۲۰۲۲ راهی ایستگاه فضایی بین المللی شود. این ربات قادر به نصب و حذف تجهیزات، اتصال كابل های برقی، “بازرسی” سطح خارجی ایستگاه از راه دوربین ها بود.

منبع: