با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت می گیرد ساخت محصولات طبیعی با روش های غیرطبیعی!

روش سئو: پژوهشگران آمریكایی، روش جدیدی برای ساخت محصولات طبیعی عرضه كرده اند كه به هزینه و زمان كمتری نیاز دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، طبیعت می تواند تركیبات شیمیایی مورد نیاز انسان را برای كاربردهای گوناگون فراهم آورد. این تركیبات، در موارد گوناگونی همچون ساخت محصولات دارویی و مصرفی به كار می روند. پژوهشگران “دانشگاه جنوب فلوریدا”(USF) اهتمام دارند با یك روش پیشرفته، شیوه تفكیك مولكول های مهم موجود در طبیعت را دگرگون كنند.
“رومان گونزالس”(Ramon Gonzalez)، استاد بخش شیمی و مهندسی پزشكی دانشگاه جنوب فلوریدا اظهار داشت: محصولات طبیعی گیاهی، هم اكنون كاربرد گسترده ای در صنایع گوناگون دارند. امكان دارد گیاه خاصی، مولكول های مورد نیاز برای تولید یك داروی مخصوص شیمی درمانی را در خود داشته باشد. تنها مشكل بزرگ مربوط به این محصولات، این است كه استخراج آنها دشوار است و هزینه زیادی در بر دارد.
گونزالس و گروه پژوهشی او، تلاش خودرا بر گروه خاصی از محصولات طبیعی گیاهی موسوم به “ایزوپرنوئید”(isoprenoid) متمركز كردند. آنها توانستند با تولید بیشتر از ۵۰ هزار ایزوپرنوئید، متفاوت ترین گروه مولكول را از نظر ساختاری و شیمیایی عرضه كنند.
برای مثال، “لیكوپن”(Lycopene)، نوعی ایزوپرنوئید است كه رنگ قرمز را به گوجه فرنگی و سبزیجات قرمز رنگ می دهد. لیكوپن می تواند به كاهش فشار خون، پیش گیری از بیماری قلبی و جلوگیری از چندین نوع سرطان كمك نماید.
مركبات نیز نوعی ایزوپرنوئید موسوم به “لیمونن”(limonene) را در بر دارند. لیمونن بعد از استخراج می تواند برای فراهم كردن بوی لیمو یا پرتقال در مواد پاك كننده و یا طعم دهنده در داروهای گوناگون به كار رود.

گونزالس اضافه كرد: تولید این مولكول ها در طبیعت، آنقدر كارآمد نیست كه به راحتی مورد استفاده ما قرار گیرد برای اینكه استخراج ایزوپرنوئیدها در اندازه مورد نظر پژوهشگران، بسیار دشوار و چالش برانگیز است. كشت گیاهان مورد نیاز برای استخراج این مولكول ها نیز به زمان و هزینه بالایی نیاز دارد.
پژوهشگران برای غلبه بر چنین مشكلاتی، تلاش كردند پروسه جدیدی برای تولید ایزوپرنوئیدها ابداع كنند. آنها روشی ارائه دادند كه امكان دستیابی به تركیبات ضروری را به صورت كنترل شده و كارآمد برای پژوهشگران فراهم آورد.
گونزالس افزود: ما باور داریم پژوهش ما می تواند تغییر قابل توجهی در تولید ایزوپرنوئیدها ایجاد كند و جالب ترین دستاورد ما در این عرصه باشد.
این پژوهش، در مجله ” “Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

منبع: