در دانشگاه ام.آی.تی صورت می گیرد تشخیص ساده تر سرطان با بررسی كروموزوم ها

روش سئو: پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی.تیˮ، روش جدیدی برای تشخیص ساده تر سرطان پیشنهاد دادند كه بر بررسی كروموزوم ها تمركز دارد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از ام. آی. تی نیوز، بیشتر انسان ها، ۲۳ جفت كروموزوم دارند و هرگونه تغییر در این تعداد می تواند برای سلول ها، مرگبار باشد و اختلالات ژنتیكی مانند “سندروم داون”(Down syndrome) پدید آورد.
زیست شناسان طی دهه های گذشته دریافتند كه تعداد كروموزوم های سلول های سرطانی اغلب بیش از اندازه كم و یا بیش از اندازه زیاد است كه در اصطلاح علمی به آن، “ناهولادی”(aneuploidy) گفته می شود. اندامگان یا یاخته ای كه یك یا چند كروموزوم كمتر یا بیشتر از تعداد معمول داشته باشد، ناهولاد (aneuploid) نامیده می شود. پژوهشگران دانشگاه “ام. آی. تی”(MIT) در بررسی جدید خود درباره سرطان پروستات دریافتند كه سطوح بالاتر ناهولادی می توانند به افزایش ریسك مرگ و میر در بین بیماران منجر شوند.
“آنجلیكا آمون”(Angelika Amon)، استاد پژوهش سرطان در بخش زیست شناسی دانشگاه ام. آی.تی اظهار داشت: یافته های این پژوهش، روشی احتمالی را برای تشخیص دقیق تر بیماری نشان می دهند كه شاید بتواند پزشكان را در مورد بیمارانی كه به درمان های تهاجمی تر نیاز دارند، راهنمایی كند.
وی ادامه داد: از آنجائیكه سرطان پروستات، یك سرطان شایع است، این فرصت می تواند توانایی آگاهی از روش درمان را برای ما فراهم آورد.
بیشتر سرطان ها، سطوح بالایی از ناهولادی را به همراه دارند. شواهدی در خصوص تأثیر ناهولادی در تهاجمی شدن سرطان وجود دارد اما نمی توان آنرا به سادگی اثبات كرد برای اینكه در بیشتر انواع سرطان، همه تومورها ناهولادی هستند و همین موضوع، مقایسه را دشوار می كند.
سرطان پروستات، یك مدل ایده آل جهت بررسی ارتباط میان ناهولادی و تهاجمی بودن سرطان است برای اینكه سرطان پروستات در بیشتر موارد بر خلاف سرطان های دیگر، ناهولادی نیست و یا كروموزوم های تغییریافته كمتری دارد. این خاصیت سرطان پروستات، به پژوهشگران امكان می دهد تا تأثیر ناهولادی بر پیشرفت سرطان را ساده تر ارزیابی كنند.

منبع: